Abstract | Razdoblje djetinjstva obilježeno je razvojem brojnih psihičkih funkcija, no utjecajem određenih čimbenika taj razvoj može biti ometen. Cilj provedenog istraživanja bio je provjeriti utjecaj pojedinih čimbenika na izvršne funkcije djece predškolske dobi, usmjeravajući se prvenstveno na ulogu elektroničkih medija u razvoju djetetovih izvršnih funkcija, kao i njihovu moguću povezanost sa problemima u ponašanju. Unutar šireg projekta započetog 2014. godine, podaci su prikupljani longitudinalno u tri faze – 2014., 2016. i 2018./2019. godine, pri čemu je u ovoj posljednjoj fazi istraživanja sudjelovalo 159 djece školskih obveznika, koji su polaznici nekog od riječkih vrtića, i 141 roditelj. Svako je dijete individualno ispitano nizom objektivnih zadataka za provjeru izvršnih funkcija, dok su roditelji ispunili Skalu procjene izvršnih funkcija kod djece, Ljestvicu procjene ponašanja djeteta te nekolicinu pitanja o korištenju elektroničkih medija. Roditeljske procjene temperamenta djeteta, prikupljene Upitnikom temperamenta, korištene su iz prve faze istraživanja. Deskriptivna analiza rezultata ukazuje na široku dostupnost i specifičnosti u korištenju različitih elektroničkih uređaja, pri čemu su uočene određene spolne razlike. Djevojčice više koriste tablet i pametni telefon, dok dječaci prednjače u korištenju računala, DVD uređaja te igraćih konzola. Najveći broj djece provodi između 1 i 2 sata dnevno pred ekranima, te je prema navodima roditelja više od polovici njih ograničeno vrijeme koje dnevno smiju provesti uz ekran. Korelacijskom je analizom utvrđena negativna povezanost deficita radne memorije i raspona pamćenja brojeva unatrag, a ispitivanjem razlika u izvršnim funkcijama s obzirom na spol i količinu vremena koje dijete provodi pred ekranima, u spomenutom je zadatku pronađen značajan glavni efekt spola, dok je na objektivnoj mjeri inhibicije dobivena značajna interakcija spola djeteta i vremena koje ono provodi pred ekranom. Hijerarhijskom regresijskom analizom ustanovljeno je da su eksternalizirani i internalizirani problemi u ponašanju značajno pozitivno povezani s oba faktora Skale procjene izvršnih funkcija kod djece – deficitom inhibicije i deficitom radne memorije, pri čemu su se svjesna kontrola i deficit inhibicije pokazali značajnim prediktorima koji doprinose objašnjenju obaju dimenzija problema u ponašanju kod djece predškolske dobi. |
Abstract (english) | Childhood period is characterized by development of numerous psychological functions, but that development can be interfered by the influence of numerous factors. The goal of this research was to test the influence of certain factors on executive functions of preschool children. The main emphasis was put on the role of electronic media in development of child's executive functions as well as their possible connection with behaviour problems. The data were collected longitudinally in three phases during 2014, 2016 and 2018/2019 within a bigger project which started in 2014. 154 preschool children, who went in one of kindergartens in Rijeka, as well as 141 parents, took part in this final phase of the research. Each child was tested individually through a number of objective tasks which test executive functions while the parents filled in the Childhood Executive Functioning Inventory, Child Behaviour Checklist and several questions on the electronic media usage. Parents' evaluations of child's temperament, collected through The Early Childhood Behaviour Questionnaire, were taken from the first phase of the research. Descriptive analysis of the results proved wide accessibility of electronic media as well as some particularities in their usage. The analysis showed certain gender differences in a way that the girls used the tablets and smartphones more while the boys were taking the initiative in using computers, DVDs and game consoles. Majority of children spend between 1 and 2 hours a day in front of the screens and according to the parents more than half of them have limited time allowed to use the gadgets. Correlation analysis proved negative connection between the deficit of the working memory and the range of memorizing the numbers backwards. After looking into the differences in executive functions concerning the gender differences and time spent in front of the screen, the results show that the gender plays the main role while the objective measure of inhibition proves the importance of the interaction of the child’s gender and the time spent in front of the screen. Hierarchy regression analysis shows that the external and internal behaviour problems are significantly connected to the both factors of Evaluation scale of the executive functions of children – inhibition deficit as well as the deficit of the working memory. Conscious control and the inhibition deficit proved to be significant indicators which contribute to explaining of both dimensions of the behaviour problems in preschool children. |