Abstract | Školska knjižnica omogućava svakom učeniku aktivno usvajanje temeljnih kompetencija pismenosti, komunikacijskih i socijalnih vještina, istraživačkog učenja i kritičkog mišljenja s posebnim osvrtom na razvoj motivacije za daljnje školovanje i u konačnici, cjeloživotno učenje putem različitih oblikaplaniranog stručnog usavršavanja u školi/ustanovi/organizaciji i izvan nje.
Velike kurikulumskepromjene u odgoju i obrazovanju potiču suradničko, iskustveno i aktivno učenje, međupredmetnu povezanost, nove digitalne alate, razvoj vještina, stavova, vrijednosti, kritičkoga mišljenja i kreativnosti temeđunarodnu suradnju. U kontekstu navedenih promjena školska knjižnica trebala bi biti središnje mjesto svakoga školskog projektno-istraživačkoga rada. Na temelju rezultata inicijalnog anketnog istraživanja, provedenog komparativnom metodom u 66 hrvatskih i inozemnih škola, analizira se status hrvatske školske knjižnice i školskoga knjižničara danas u kontekstu suvremenih metoda učenja i poučavanja. Krajnji je cilj u potpunostipojasniti iznimnu važnost školske knjižnice u suvremenom odgojno-obrazovnom procesu s posebnim osvrtom na planiranje i provedbu školskih projekata i projektne nastave u kojima aktivno sudjeluje i školska knjižnica sa stručno osposobljenim knjižničarem, resursima, prostornim mogućnostima i informacijsko-komunikacijskim alatima.
Hrvatske školske knjižnice svojim radom i uključenošću u projekte/projektnu nastavu ne razlikuju se puno od inozemnih školskih knjižnica. Razlike koje postoje otvaraju neka pitanja koja mogu ujedno biti i poticaj za daljnja sveobuhvatnija istraživanja sa svrhom poboljšanja uvjeta rada što je i ključni preduvjet za aktivno uključivanje svih školskih knjižnica u Republici Hrvatskoj u suvremeni odgojno-obrazovni proces odnosno projekte/projektnu nastavu. |
Abstract (english) | School library enables students to actively acquire basic literacy competence as well as to develop communicational, social and research learing skills and critical thinking, with special regard to motivation improvement, and ultimately to a lifelong learning through different ways of well planned professional training in the school/institution or otherwise.
Huge curriculum changes in education stimulate collaborative, experiential andactive learning, intersubject cornnection, as well as the use of new digital tools, development of various skills, critical thinking and creativity in general, as well as international cooperaton. In the context of the above mentioned changes, the school library should be the central point of any school research project. An initial comparative survey has been conducted on 66 schools, both Croatian and foreign. Based on this, the state of libraries and librarians in Croatian schools is analyzed. This analysis is focused on the use of modern learning methods and modern educational practices.The goal is to stress the significance of the school library in the contemporary educational process, with special emphasis to planning and implementing school projectsand project-based learning, which include active participation of the school library, with a highly qualified librarian, resources, cabinets and information and communication tools. Croatian school libraries do not differ to a great extent from the foreign school libraries with regard to their work and participation in projects or project-based learning. On the other hand, differences which do exist, raise certain issues which may lead to further, more thorough and comprehensive studies with the aim to improve working conditions, which is a crucial step needed for active participation of all school libraries in Croatia in contemporary education and project-based learning. |