Abstract | Savjetovanje je staro gotovo koliko i čovječanstvo te je njegova važnost u svakodnevnom životu pojedinca i društva neupitna. Savjetovanje postaje jedan od bitnih elemenata mnogih znanosti te se kontinuirano širi i razvija kako bi odgovorilo na povećanje problema s kojima se društvo i pojedinac svakodnevno susreću. Tako je i odlučivanje o karijeri i daljnjem tijeku obrazovanja ključno za kvalitetu života svakog pojednica, ali i društva općenito. Profesionalno savjetovanje jedan je od najčešćih oblika pedagoških savjetovanja, a škola nakon obitelji postaje najvažnija sredina za odgoj i obrazovanje. Zadatak je ukupnog odgojno-obrazovnog sustava osigurati temeljno obrazovanje i kompetencije koje su pretpostavka za uspješno prolaženje daljnjih obrazovnih i profesionalnih puteva. Rad je fokusiran na savjetodavni rad s djecom školske dobi u okvirima stručnog usmjeravanja za daljnji tijek obrazovanja i razvoja. Dinamika procesa prijelaza iz školskih okvira u radni odnos ili nastavak obrazovanja od velikog je interesa u zapadnim europskim zemljama, a profesionalno usmjeravanje postaje od sve veće važnosti za javnu politiku većine zemalja. Unatoč velikoj raznolikosti sustava savjetovanja i usmjeravanja diljem Europe, većina zemalja širi doseg savjetovanja do različitih školskih razina pružajući usluge na više različitih načina. Cilj je ovog rada upoznati specifičnosti i obilježja sustava školskog savjetodavnog rada u Francuskoj i Velikoj Britaniji. Kopiranje cijelog sustava je, dakako, nemoguće iz mnogih razloga, ali je moguće prilagoditi i primijeniti određene dijelove. Iz toga je vidljiva važnost upoznavanja, proučavanja i učenja na sustavima različitih zemalja. U Francuskoj je pedagoško savjetovanje i stručno usmjeravanje staro gotovo stotinu godina i javlja se iz potrebe ostvarivanja fizičke, moralne i intelektualne sposobnosti pojedinca. Usko je povezano s poslovnim okruženjem i promjenama u društvu, a glavne karakteristike francuskog sustava čine velika raznolikost u pružanja usluga savjetovanja, savjetovanje na svim razinama obrazovanja i velik broj pružatelja usluga. Isto tako u Velikoj Britaniji povijest savjetovanja i stručnog usmjeravanja započinje vrlo rano, a tijekom proteklih deset godina dolazi do velikog rasta školskih savjetodavnih službi i centara za savjetovanje. Savjetovanje na području izbora karijere postaje iznimno važan dio strategije cjeloživotnog učenja za koje se smatra da može pomoći u ostvarivanju niza društvenih ciljeva. Velika Britanija tako uporno ulaže napore u unapređenje sustava savjetovanja na području odabira karijere, a visoko na popisu prioriteta onih koji kreiraju obrazovnu politiku zemlje nalazi se i pastoralna briga, koja postaje vitalni element škola 21. stoljeća te je jedan od kriterija prema kojima se procjenjuje kvaliteta škola u Velikoj Britaniji. Proučavanjem i učenjem iz primjera i praksa drugih zemalja stvaraju se nove spoznaje potrebne za bolji i kvalitetniji pristup u kreiranju vlastitog sustava. U Republici Hrvatskoj savjetovanje za izbor karijere stvara se i razvija u skladu s aktualnim trendovima u svijetu. Iako se savjetodavni rad spominje kao jedna od funkcija razvojne pedagoške djelatnosti, u Republici Hrvatskoj koncept školskog savjetodavnog rada je i dalje u razvoju te se očekuje da se pitanje savjetovanja u školskom sustavu podigne na višu razinu. Glavni izazovi za unapređenje sustava profesionalne orijentacije u našoj zemlji proizlaze iz potrebe stalnog usklađivanja obrazovanja s potrebama tržišta rada u interesu pojedinaca i cijelog društva. |
Abstract (english) | Counseling is almost as old as humanity and its importance in the daily life of individuals and society is beyond question. Counseling is becoming an essential element of many sciences and is constantly expanding and evolving to respond to the increasing problems that society and individuals face on a daily basis. For instance, choosing a career and further course of education is crucial for the quality of life of each individual, but also of society in general. Vocational counseling is one of the most common forms of pedagogical counseling, with school becoming the most important environment for education after family. The task of the entire educational system is to provide basic education and competences that are a prerequisite for successful completion of further educational and professional paths. This paper focuses on counseling of school-age children in vocational guidance for further education and development. The dynamics of the process of transitioning from school to employment or continuing education is of great interest in Western European countries, and career guidance is becoming increasingly important for public policy in most countries. Despite the wide variety of counseling and guidance systems across Europe, most countries are expanding their reach to different school levels by providing services in many different ways. The aim of this paper is to introduce the specifics and characteristics of the school counseling system in France and the United Kingdom. Although copying the entire system is impossible for many reasons, it is still possible to customize and apply certain parts of it. All of the above shows the importance of getting to know, studying and learning from the systems of different countries. In France, pedagogical counseling and guidance is almost a hundred years old, and arises out of the need to exercise an individual's physical, moral and intellectual capacity. It is closely linked to the business environment and changes in society, and the main characteristics of the French system are the great diversity in the provision of counseling services, counseling at all levels of education and a large number of service providers. Similarly, in the United Kingdom, the history of counseling and guidance started a long time ago, with a strong growth in school counseling and counseling services and centers over the past ten years. Career counseling is becoming an extremely important part of a lifelong learning strategy that is thought to help achieve a range of social goals. The United Kingdom is working hard to improve its career guidance counseling system, and pastoral care is high on the list of priorities for policy makers in the country, which is becoming a vital element of the 21st century schools and is one of the criteria against which the quality of UK schools is assessed. Studying and learning from other countries' examples and practices enable new insights needed for a better approach to creating your own system. In the Republic of Croatia, career counseling is created and developed in accordance with current trends in the world. Although counseling is mentioned as one of the functions of developmental pedagogical activity, in the Republic of Croatia the concept of school counseling is still developing and it is expected that the issue of counseling in the school system will be raised to a higher level. The main challenges for improving the career guidance system in our country stem from the need to constantly align education with the needs of the labor market in the interests of individuals and the entire society. |