Abstract | Ljudska seksualnost područje je koje još uvijek stvara podjele u društvu. Razrada i uvođenje adekvatne seksualne edukacije pitanje je na koje ne postoji jednoznačan i općeprihvaćen odgovor. Seksualna edukacija kao takva najčešće je orijentirana na djecu i mlade, istovremeno zanemarujući potrebe osoba odrasle i starije životne dobi. Seksualnost i seksualno ponašanje
dio je procesa odrastanja i starenja koji sa sobom donosi brojne izazove. Zbog nedostatka istraživanja iz područja seksualne edukacije odraslih osoba, ovo istraživanje bavi se razinom informiranosti, izvorima informacija, aktivnostima seksualne edukacije i procjenom korisnosti sadržaja osoba u dobnom rasponu od 25 do 59 godina iz 21 županije Republike Hrvatske. Anketnim upitnikom obuhvaćeno je 407 ispitanika čiji broj je oscilirao ovisno o tematskom području upitnika. Rezultati pokazuju da generalna razina informiranosti iznosi 13,77 od 18 mogućih bodova, pri čemu postoje statistički značajne razlike među spolovima. Ipak, u razini informiranosti nisu detektirane statistički značajne razlike ovisno o pripadnosti različitim
dobnim skupinama. Kao izvori informacija među svim dobnim skupinama dominiraju internet, razgovori s prijateljima i prijateljicama, razgovori s partnerima ili partnericama i čitanje stručne literature. Kao najmanje korišteni izvori pokazali su se razgovori s partnerskim terapeutima, razgovori sa svećenicima i čitanje literature vjerskog karaktera. Svoje povjerenje ispitanici
najviše pridaju medicinskom osoblju, partneru ili partnerici i prijateljima, dok gotovo uopće ne vjeruju vjerskim organizacijama. U vezi s korisnošću stjecanja znanja iz područja seksualne edukacije najkorisnijim su percipirani razgovori s medicinskim osobljem i drugim stručnjacima. Korisnost interneta kao najčešćeg izvora informacija procijenjena je osrednjom, dok se najmanje korisnim smatraju aktivnosti u prodavaonici seksualnih igračaka, pornografija, literatura vjerskog karaktera i razgovori sa svećenicima. Kada bi imale mogućnost, odrasle osobe najviše bi željele sudjelovati u organiziranim aktivnostima poput radionica i predavanja
ostalih stručnjaka i medicinskog osoblja, asinkronim online aktivnostima i radionicama nevladinih organizacija. Ipak, bez obzira na besplatnost organiziranih aktivnosti, većina sudionika ne bi ili nije sigurna bi li u njima sudjelovala. U vidu važnosti, svi sadržaji seksualne edukacije procijenjeni su veoma visoko uz postojanje statistički značajnih razlika među dobnim skupinama. Unutar domena generalnih sadržaja utvrđene su statistički značajne razlike među dobnim skupinama na gotovo svim česticama. |
Abstract (english) | Human sexuality is an area that still creates divisions in society. The development and implementation of adequate sexual education is a question to which there is no unambiguous and generally accepted answer. Sex education as such is most often child- and youth-oriented while neglecting the needs of adults and the elderly. Sexuality and sexual behavior are an
integral part of the process of growing up and aging, which brings many challenges along with it. By the lack of research in the field of sexual education for adults, this research deals with the level of information, sources of information, sexual education activities, and assessment of the usefulness of content in age range of 25 to 59 years from the 21 Croatia’s counties. The survey questionnaire included 407 respondents whose number fluctuated depending on the thematic
area of the questionnaire. The results show that the general level of information is 13.77 out of 18 possible points, with statistically significant differences between the sexes. However, no statistically significant differences were found in the level of information depending on belonging to different age groups. Internet, conversations with friends and partners, and reading professional literature are found as dominant sources of information among all age groups. The least used sources were conversations with partner therapists, conversations with priests, and reading religious literature. Respondents place their trust mostly in medical staff, partners, and friends, while they do not trust religious organizations. Regarding the usefulness of acquiring knowledge on sexual topics, conversations with medical staff and other professionals are
perceived the most useful. The usefulness of the Internet as the most common source of information was assessed as mediocre, while activities in the sex shop, pornography, religious literature, and conversations with priests were considered the least useful. If given the opportunity, adults would most like to participate in organized activities such as workshops and
lectures led by other professionals and medical staff, asynchronous online activities, and workshops offered by NGO's. However, regardless of the freeness of the organized activities, most participants wouldn't or are not sure whether to participate in them. In terms of importance, all the contents of sexual education are rated very highly with the existence of statistically significant differences among age groups. Within the domain of general content, statistically significant differences were found between age groups on almost all plots. |