Abstract | Cilj provedenog istraživanja bio je ispitati emocionalni doživljaj slušanja pobuđujuće glazbe u različitim uvjetima slušanja: kada su ispitanici glazbu slušali samostalno, u paru s bliskom osobom ili u grupi s nepoznatim osobama. Također, cilj je bio ispitati prediktore emocionalnog doživljaja glazbe poput motiva slušanja glazbe, trenutnog raspoloženja osobe, poznatosti i sviđanja glazbe te konteksta slušanja glazbe. U istraživanju je sudjelovalo 159 ispitanika (33 muškarca i 125 žena), u dobi od 18 do 27 godina (M = 19.92, SD = 1.81). Na početku istraživanja, ispitanici su ispunili skalu ugodnih i neugodnih afektivnih doživljaja s ciljem mjerenja trenutnog raspoloženja (PANAS-X, Watson i Clark, 1994), a zatim su pristupili slušanju četiri isječka pobuđujuće glazbe. Poslije svakog isječka ispunili su Ženevsku ljestvicu emocija pobuđenih glazbom (Geneva Emotional Music Scale, GEMS-9, Zentner i sur., 2008). Nakon svih odslušanih isječaka, ispitanici su ponovno ispunili skalu raspoloženja i inventar motiva slušanja glazbe (Uses of Music Inventory, UMI, Chamorro-Premuzic i Furnham, 2007). Rezultati su pokazali da je uvjet slušanja glazbe utjecao na doživljaj uzvišenosti, pri čemu su ispitanici koji su glazbu slušali u paru s bliskom osobom imali snažniji doživljaj uzvišenosti u odnosu na one koji su glazbu slušali u grupi nepoznatih osoba. Ostale razlike nisu bile značajne. Utjecaj uvjeta slušanja glazbe na doživljavanje vitalnosti nije dobiven. Rezultati su također pokazali da se kao najvažniji pozitivni prediktor doživljavanja vitalnosti i uzvišenosti istaknulo sviđanje glazbe, dok se ugodno raspoloženje mjereno neposredno prije slušanja također izdvojilo kao pozitivni prediktor. Od motiva slušanja glazbe, tendencija ka kognitivnom slušanju pozitivno je predviđala doživljaj uzvišenosti, a emocionalno slušanje pozitivno je predviđalo doživljaj vitalnosti. Uz navedene prediktore, slušanje glazbe u paru s bliskom osobom izdvojilo se kao pozitivni prediktor samo doživljaja uzvišenosti tijekom slušanja pobuđujuće glazbe. Ispitivanje uloge različitih faktora u emocionalnom doživljavanju glazbe može pomoći razumijevanju načina na koji se glazba koristi u svakodnevnom životu. |
Abstract (english) | The aim of the study was to examine the emotional experience of listening to intense music in different listening conditions: when participants listened to music alone, with a close person, or in a group with strangers. Additionally, the goal was to investigate predictors of the emotional experience of music, such as uses of music, current mood, familiarity and liking of the music, and the context of listening. A total of 159 participants took part in the study (33 men and 125 women), aged 18 to 27 years (M = 19.92, SD = 1.81). At the beginning of the study, participants completed the Positive and Negative Affect Schedule to measure their current mood (PANAS-X, Watson & Clark, 1994), and then listened to four excerpts of intense music. After each excerpt, they completed the Geneva Emotional Music Scale (GEMS-9, Zentner et al., 2008). After listening to all excerpts, participants again completed the PANAS-X and the Uses of Music Inventory (UMI, Chamorro-Premuzic & Furnham, 2007). The results showed that the context of listening affected the experience of sublimity. Participants who listened to music in pairs with a close person experienced a stronger sense of sublimity compared to those listening in a group of strangers. Other differences were not significant. The impact of context of listening on the experience of vitality was not observed. The results also indicated that music liking was the most important positive predictor of experiencing both vitality and sublimity, while a positive current mood measured immediately before listening also emerged as a positive predictor. Among the uses of music, the tendency towards cognitive listening positively predicted the experience of sublimity, while emotional listening positively predicted the experience of vitality. In addition to these predictors, listening to music in pairs with a close person stood out as a positive predictor of sublimity during the listening of intense music. Investigating the role of different factors in the emotional experience of music can help to understand how music is used in everyday life. |