Abstract | Fenomen nacionalizma i nacionalne identifikacije filozofi su uglavnom pokušavali objasniti raznim ne-racionalnim ili iracionalnim faktorima. Suprotno tome, Russell Hardin u svojoj knjizi One for All: The Logic of Group Conflict (1995) etničku i nacionalnu identifikaciju i kolektivno djelovanje etničkih i nacionalnih grupa nastoji objasniti teorijom racionalnog izbora. Grupnu identifikaciju predstavlja kao problem koordinacije, koji se javlja kada se interes grupe i interes pojedinca poklope, tako da nije problem u tome kako pojedince navesti na suradnju, već samo kako koordinirati njihovo zajedničko djelovanje. Hardin argumentira da, kada su interesi grupe i pojedinca sukladni (što se često događa), a grupe uspješno riješe problem koordinacije, rezultati su često užasavajući – ratovi, etnička čišćenja, krvavi interetnički sukobi, tek su neki od primjera. Teza je da niz pojedinačnih, individualno racionalnih djelovanja može u konačnici dovesti do identifikacije s grupom i do toga da je i pojedincu i grupi gore nego što bi inače bilo, da se nisu uspjeli koordinirati. U ovom ću tekstu predstaviti Hardinovu teoriju i neke od kritika i komentara koje su joj upućene. Smatram da je Hardin uglavnom u pravu, te da navedene kritike ne uspijevaju oboriti teoriju. Prvo ću objasniti što za Hardina znači identifikacija, a što identitet, te koje je njegovo shvaćanje racionalnosti. Zatim ću prijeći na prikaz strukture društvenih interakcija, norme i njihovu funkciju u koordiniranju grupa, te, konačno, nastanak konflikta i njegovo prerastanje u nasilan sukob. Nakon toga, razmotrit ću tri kritike Hardinove teorije. Prvu je uputio Frank Cunningham, a odnosi se na Hardinov jednak pristup svim grupnim identifikacijama. Druga je kritika Ashutosha Varshneya, koji smatra da je Hardinovo shvaćanje racionalnosti nepotpuno, i da je za objašnjenje etničke identifikacije nužno uzeti u obzir i racionalnost vrijednosti. U trećoj kritici, Paul Stern ističe limite teorije racionalnog odabira i naglašava ulogu emocija i metafora. Konačno, naznačit ću neke moguće načine smanjenja vjerojatnosti pojave nasilnih konflikata koji su posljedica etničke i nacionalne identifikacije. |