Abstract | Roditeljska sudjelujuća ponašanja u obrazovnim okruženjima definiraju se kao uključenost kod kuće i u školi (Deslandes, Bertrand, 2005 prema Kurtulmus, 2016). Roditeljska uključenost kod kuće uključuje prakse povezane s djetetovim obrazovanjem koje se odvija izvan škole, uglavnom u njihovim domovima. Uključenost roditelja u školski život djece definira se kao volontiranje u školi, komuniciranje s učiteljima i drugim školskim osobljem, pomaganje u akademskim aktivnostima kod kuće, prisustvovanje školskim događajima, roditeljskim sastancima i informacijama za roditelje (Hill, Taylor, 2004), a utvrđeno je da uključenost roditelja u školski život djece ima pozitivan učinak na njihova školska postignuća. Smatra se da se odluke i izbori roditelja da se uključe temelje na nekoliko konstrukata proizašlih iz njihovih vlastitih ideja i iskustava, kao i na drugim konstruktima koji proizlaze iz zahtjeva i prilika iz okruženja (Hoover-Dempsey & Sandler, 1995 prema Hoover-Dempsey, 1997). Većina roditeljskih odluka da se uključe u obrazovanje djece u funkciji je tri konstrukta: (a) kako roditelji definiraju svoju ulogu u životu djeteta, (b) osjećaja učinkovitosti roditelja za pomaganje djetetu da uspije u školi, i (c) pozivnica, zahtjeva i mogućnosti za uključivanje roditelja od strane djeteta i škole. Specifični pozivi učitelja na uključenost identificirani su kao motivatori roditeljske uključenosti u osnovnoškolskoj i srednjoškolskoj populaciji (Kohl, Lengua, McMahon, 2002). Pozivi učitelja utjecajni su djelomice zbog toga što ističu učiteljsko vrednovanje roditeljskog doprinosa učenikovom obrazovnom uspjehu. Odgovarajući na mnoge roditeljske želje da znaju više o tome kako mogu pomoći u učenju svog djeteta kreatori različitih intervencijskih programa zabilježili su značajan uspjeh u povećanju incidencije i učinkovitosti aktivnosti roditeljske uključenosti kroz pozive učitelja na sudjelovanje u specifičnim uključujućim aktivnostima (Simon, 2004). Poticaj učitelja na uključivanje povezan je s većom kompetencijom roditelja u interakcijama sa svojom djecom i s više uključenosti roditelja u akademske aktivnosti kod kuće (Epstein & Dauber, 1991, prema Hill, Taylor, 2004). Najsnažniji i najdosljedniji prediktori roditeljske uključenosti u školi i kod kuće bili su specifični školski programi i učiteljske prakse koje ohrabruju i vode roditeljsku uključenost. Bez obzira na roditeljsko obrazovanje, veličinu obitelji, sposobnost učenika ili školsku razinu vjerojatnije je da će roditelji postati partneri u obrazovanju svoje djece ako percipiraju da škole imaju snažne prakse da uključe roditelje u školu, kod kuće u domaćoj zadaći i kod kuće u čitalačkim aktivnostima. Uključenost roditelja u školski život djece povezana je s nizom poboljšanih školskih postignuća osnovnoškolskih i srednjoškolskih učenika uključujući različite indikatore postignuća i razvoja učeničkih karakteristika koje podržavaju postignuće kao što su samoučinkovitost za učenje, percepcija osobne kontrole nad školskim ishodima i samoregulirajuće vještine i znanja, a dobrobiti povezane s roditeljskim angažmanom u afterschool programima kao što je poticanje uspjeha učenika uvelike su u skladu s dobrobitima povezanim s angažmanom roditelja u obrazovanju njihovog djeteta tijekom redovitog školskog dana (Horowitz, Bronte-Tinkew, 2007, prema MetLife, 2012). Osim toga, roditeljski angažman u afterschool programima povećava sudjelovanje mladih u programima, podržava kvalitetu afterschool programa i konstruktivan je utjecaj na roditeljski angažman kod kuće i u školi (Kreider, Westmoreland, 2011, prema MetLife, 2012). Provedeno je i kvalitativno istraživanje na uzorku od 20 učenika viših razreda osnovne škole kako bi se stekao uvid u uključenost roditelja u školski i socijalni život njihove djece iz perspektive učenika viših razreda osnovne škole te ispitale dimenzije roditeljske uključenosti. Dobiveni rezultati pokazuju da su njihovi roditelji dovoljno uključeni u njihov školski i socijalni život, da pokazuju interes za školu i pomažu im pri izvršavanju školskih obaveza. Da je roditeljima važno da budu informirani kako bi mogli pomoći svojoj djeci ukoliko imaju neki problem u školi i iz želje da budu uključeni u život svoje djece. Da su roditelji svojom uključenošću u školski život svog djeteta prenijeli svojoj djeci važnost dobivanja dobrih ocjena za njihovu budućnost te da su roditelji uključeni u socijalni život svoje djece. Oni poznaju djetetove prijatelje što im je izuzetno važno jer brinu za svoju djecu i žele ih zaštititi od lošeg vršnjačkog utjecaja. |
Abstract (english) | Parental participatory behaviors in educational environments are defined as inclusion at home and in school (Deslandes and Bertrand, 2005 in Kurtulmus, 2016). Parental involvement at home involves practices related to child education outside the school, mainly in their homes. Parents' involvement in school life is defined as volunteering in schools, communicating with teachers and other school staff, assisting in home-based academic activities, attendance at school events, parental meetings and parenting information (Hill, Taylor, 2004), and it is established that parents' involvement in school life of children has a positive effect on their school achievement. Parental decisions and choices to involve are considered to be based on a few constructs derived from their own ideas and experiences as well as on other constructs that arise from requirements and opportunities from the environment (Hoover-Dempsey & Sandler, 1995 in Hoover-Dempsey, 1997 ). Most parental decisions to engage in the education of children are in function of three constructs: (a) how parents define their role in the life of a child; (b) parents' feelings of effectiveness for helping a child succeed in school; and (c) invitations, demands and possibilities to involve parents in school offered by the child and school. Specific inclusion invitations by teachers have been identified as motivators of parental involvement in elementary and high school population (Kohl, Lengua, McMahon, 2002). Teachers' invitations are partly influential because they emphasize the teacher's appreciation of the parental contribution to the student's educational achievement. Responding to many parents' wishes to know more about how they can help their child's learning, creators of various intervention programs have noted significant success in increasing incidence and effectiveness of parental involvement through teacher invitations to participate in specific engaging activities (Simon, 2004). The encouragement of the teacher to engage is related to the greater competence of parents in interaction with their children and more involvement of parents in academic activities at home (Epstein & Dauber, 1991, in Hill, Taylor, 2004). The most powerful and consistent predictors of parental involvement at school and at home were specific school programs and teaching practices that encourage and lead parental involvement. Regardless of parental education, family size, student abilities or school level, parents are likely to become partners in education of their children if they perceive that
schools have strong practices to involve parents in school, at home in homework and at home in reading activities.
Parents' involvement in children's school life is associated with a number of improved school achievements of primary and secondary school pupils including various indicators of achievement and development of students characteristics that support achievement such as self-efficacy for learning, perception of personal control over school outcomes and self-regulating skills and knowledge while benefits related to parental involvement in afterschool programs such as encouraging students success are mostly in line with the benefits associated with parents' engagement in their child's education during a regular school day (Horowitz, Bronte-Tinkew, 2007 in MetLife, 2012). In addition, parental involvement in afterschool programs increases the participation of young people in programs, supports the quality of the afterschool programs and has a constructive impact on parental involvement at home and in school (Kreider, Westmoreland, 2011 in MetLife, 2012).
A qualitative research was conducted on a sample of 20 elementary school students from grades 5-8 in order to gain insight into parents' involvement in school and social life of their children from the perspective of elementary school students and to examine the dimensions of parental involvement. The obtained results show that their parents are sufficiently involved in their school and social life, that they show interest for school and help them in fulfilling their school responsibilities. That it is important for parents to be informed in order to help their children if they have a school problem and because they wish to be involved in their children's life. That parents, through their involvement in the school life of their child, have transferred to their children the importance of getting good grades for their future and that their parents are involved in their children's social life. They know their friends which is extremely important to them because they care for their children and want to protect them from bad peer influence. |