Abstract | Globalizacija i modernizacija kao najsnažnije odlike današnjeg društva pred pojedinca postavljaju visoke zahtjeve za kompetentnošću u svim područjima vlastita djelovanja. Neprestano ulaganje napora u razvoj i usavršavanje kompetencija tako postaje imperativ za kvalitetno obavljanje određene djelatnosti ili profesije, pri čemu nastavnička profesija strukovnih nastavnika nije iznimka. Također, suvremeni strukovni nastavnici preuzimaju mnoštvo uloga, za čije je obavljanje nužno ovladavati ključnim, kao i nastavničkim kompetencijama. Sukladno navedenome, cilj ovog rada je usmjeren na prikaz širine kompetencijskog profila strukovnog nastavnika i pripadajućih dimenzija. Pritom se kao uvod u prvom dijelu rada daje prikaz konteksta strukovnog obrazovanja i osposobljavanja na europskoj razini, odnosno hrvatskoj i njemačkoj nacionalnoj razini. Osim toga, prikazano je nastavno osoblje zaposleno u hrvatskim i njemačkim srednjim strukovnim školama te načini i modeli inicijalnog obrazovanja strukovnih nastavnika u obje zemlje. Glavni dio rada čini prikaz dimenzija nastavničke kompetencije strukovnih nastavnika, pri čemu se kao osnovne dimenzije navode pedagoška i didaktička. Svaka od ovih dviju dimenzija podrazumijeva dodatan skup kompetencija, koje zajedno umrežene čine sveobuhvatnost i cjelovitost kompetencijskog profila strukovnog nastavnika. Pritom se kao sastavnice pedagoške dimenzije nastavničke kompetencije posebno ističu osobna, socijalna, komunikacijska, emocionalna, analitička, poduzetnička, digitalna i razvojna kompetencija, dok se didaktičkom dimenzijom smatraju kompetencije u području metodologije izrade kurikuluma, organizacije i vođenja odgojno-obrazovnog procesa, oblikovanja razredno-nastavnog ozračja, vrednovanja učenikova postignuća i odgojnog partnerstva s roditeljima. Naposljetku slijede prikazi i komparacija programa dopunskog pedagoško-psihološkog obrazovanja za nastavnike u Hrvatskoj, aktualnog Programa stjecanja pedagoških kompetencija za strukovne učitelje, suradnike u nastavi i mentore te programa inicijalnog obrazovanja strukovnih nastavnika nutricionizma pri Tehničkom sveučilištu u Berlinu i programa inicijalnog obrazovanja strukovnih nastavnika pri Tehničkom sveučilištu u Dresdenu. U zaključku se daju preporuke za daljnja istraživanja u području nastavničkih kompetencija strukovnih nastavnika, u smislu detaljnije analize ishoda dostupnih programa za stjecanje nastavničkih kompetencija. Također, ukazuje se na relevantnost ove teme za kvalitetu cjelokupnog sustava strukovnog obrazovanja i osposobljavanja, budući da ono neminovno utječe na razvoj gospodarstva, a shodno tome i razvoj društva današnjice. |
Abstract (english) | Globalization and modernization as the most powerful features of today's society pose high demands towards individuals for achieving high level of competence in all areas of their own actions. Thus, continuous investment in the development of competences becomes imperative for a quality performance of a certain profession, where vocational teachers profession is not an exception. Vocational teachers nowadays are assuming a multitude roles, for whose performance is necessary to master the key competencies as well as the teacher competence. In accordance with the aforementioned, the aim of this paper is to show the wideness and relevant dimensions of vocational teacher competence profile. As an introduction, in the first part of the paper it is presented the vocational education and training context at the European level, and also the Croatian and German national levels. In addition, it follows an overview of the teaching staff in Croatian and German secondary vocational schools, as well as the presentation of ways and models of initial education of vocational teachers in both countries. The main part of the paper is the presentation of the vocational teachers competence dimensions, with pedagogical and didactical as basic dimensions. Each of these two dimensions implies an additional set of competences, which commonly make complete and comprehensive professional profile of a vocational teacher. As a component of the pedagogical dimension of teacher competence, particulary emphasized competencies are personal, social, communication, emotional, analytical, entrepreneurial, digital and developmental, while the didactical dimension considers competences in the field of methodology of curriculum development, organization and management of the educational process, evaluating students' achievements and partnership with parents. Finally, there are presented and compared educational programs of supplementary pedagogical-psychological competencies for teachers in Croatia, the current tendencies for the implementation of a Program for acquiring pedagogical competences for vocational teachers, teaching assistants and mentors, the initial education program of vocational nutrition teachers at the Technical University of Berlin and the initial education program of vocational teachers at the Technical University of Dresden. As an conclusion there are presented recommendations for further research in the field of vocational teachers competencies, in terms of more detailed outcome analysis of available programs for the acquisition teacher competencies. It also points the relevance of this topic for the quality of the entire vocational education and training system, since it inevitably affects economy development and, consequently, development of today's society. |