Abstract | Kada govorimo o promjenama u društvu i izazovima s kojima se učenici suočavaju u procesu njihovog profesionalnog razvoja, možemo reći da je uloga obrazovanja u provođenju profesionalnog usmjeravanja učenika u školama od iznimne važnosti kao i uloga svih dionika koji izravno ili neizravno utječu na taj proces. Njihovo usklađeno djelovanje, interakcija i komunikacija te međusobno uvažavanje, poštovanje i povjerenje doprinosi stvaranju pozitivne klime u kojoj školski pedagog ima značajnu ulogu. Obzirom da je on odgovoran za razvoj transverzalnih kompetencija te dugoročno uspostavljanje i osiguravanje okružja koje učeniku treba pružiti podršku pri ostvarenju vlastitih potencijala nužnih za ispunjenje osobnog života od školskog pedagoga se očekuje velika profesionalnost i kompetentnost, tj. ovladanost kompetencijama potrebnim za profesionalno usmjeravanje učenika. Budući da gimnazije pružaju opće obrazovanje i razvijaju opći akademski kapacitet te da omogućuju stjecanje temeljnih znanja i vještina u svim glavnim znanstvenim područjima ovim kvantitativnim istraživanjem željeli smo ispitati stavove i mišljenja školskih pedagoga o profesionalnom usmjeravanju učenika te ispitati i analizirati kompetencije potrebne pri profesionalnom usmjeravanju učenika u državnim gimnazijama na području Republike Hrvatske. U istraživanju provedenom na namjernom uzorku školskih pedagoga zaposlenih u državnim gimnazijama na području Republike Hrvatske putem online Survey Monkey anketnog upitnika sudjelovale su 22 gimnazije odnosno 21 pedagog i 1 psihologinja koja je inzistirala sudjelovati budući da njena škola nema stručnog suradnika pedagoga. Analizom rezultata uočeno je da sudionici istraživanja visoko procjenjuju važnost kompetencija potrebnih za profesionalno usmjeravanje učenika, za razliku od ovladanosti istim što ukazuje na dodatnu potrebu razvijanja manje razvijenih kompetencija. Shodno mišljenju da je rad školskog pedagoga povezan s formiranjem profesionalnih stavova i odluka učenika sudionici istraživanja ukazali su na visoku procjenu važnosti i učinkovitosti metoda, tehnika i oblika rada kojima utječu na oblikovanje učeničkih stavova o profesionalnom usmjeravanju. Obzirom na važnost i potrebu provođenja profesionalnog usmjeravanja učenika u srednjoškolskom gimnazijskom obrazovanju školski pedagozi mišljenja su da profesionalno usmjeravanje u školi treba započeti u trećem razredu odnosno znatno prije nego što učenik treba donijeti profesionalnu odluku o daljnjem nastavku školovanja i izboru karijere. |
Abstract (english) | When we talk about changes in the society and the challenges that students face in the process of their professional development, we can say that the main part of education in that development is professional guidance of the student as the affect of all the participants that directly and indirectly influence. Their coordinated action, interaction, communication and mutual respect, contributes creating a positive climate in which a school pedagogue plays a significant role. Given that, he is responsible for the development of transversal competences and the long-term establishment and provision of an environment that the student needs to support in realizing his own potential. To fulfill his personal life, a high level of professionalism and competence is required for a pedagogue, as also the specialization of that competence for professional guidance of students. Since Gymnasiums provide general education and develop general academic capacity, and enables them to acquire basic knowledge and skills in all major scientific areas, through this quantitative research, we would like to examine the attitudes and opinions of school pedagogues on professional guidance of students and to examine analyze the competences needs for professional guidance of students in state gymnasiums in the Republic of Croatia. In the survey conducted on a deliberate sample of school pedagogues employed in state gymnasiums in the Republic of Croatia via the online Survey Monkey survey questionnaire, 22 state gymnasiums and 21 pedagogues and 1 psychologist participated, since her school did not have an expert pedagogical associate. By analyzing the results, it was noted that the participants of the research highly evaluate the importance of the competences required for the professional orientation of the students, unlike the mastery of the same, which indicates the additional need to develop less developed competencies. According to the opinion that the work of the school pedagogue is linked to the formation of professional attitudes and decisions of the students, the participants of the research have pointed out a high assessment of the importance and efficiency of the methods, techniques and forms of work affecting the formation of students' attitudes about professional guidance. Given the importance and the need to conduct professional orientation in secondary school high school education, school pedagogues believe that vocational guidance at school should start in the third grade, that means significantly before the student is required to make a professional decision on further education and career choice. |