Abstract | Interkulturalni pristup u poučavanju smatra se posebno značajnim u odgoju i
obrazovanju romskih učenika, posebice zbog učestalih predrasuda i negativnih stereotipa, koji
najčešće proizlaze iz nepoznavanja i nerazumijevanja romskog jezika i kulture. U tom se
kontekstu posebno ističe uloga nastavnika, koji bi oblikovanjem interkulturalnog pristupa u
poučavanju otvorio prostor raznolikostima koje obogaćuju zajednička iskustva učenja. Budući
da je romska nacionalna manjina jedna od najugroženijih manjina u svim područjima života,
uključujući i odgoj i obrazovanje, potrebno je kontinuirano provoditi istraživanja u
nacionalnom kontekstu, s ciljem podizanja kvalitete života pripadnika romske manjine.
Cilj ovog istraživačkog rada je objasniti i razumjeti iskustva predmetnih nastavnika o
interkulturalnom pristupu u poučavanju romskih učenika na razini osnovnoškolskog
obrazovanja. U prvom dijelu rada prikazano je teorijsko utemeljenje i definirani su temeljni
konstrukti poput interkulturalizma, interkulturalnog poučavanja, škole kao mjesta susreta
različitosti i uloge nastavnika. Nadalje, prikazana je povijest i kontekst romske nacionalne
manjine na području Europe i Hrvatske (s posebnim naglaskom na izazove u odgoju i
obrazovanju) te su izneseni rezultati dosadašnjih spoznaja u okviru ove tematike. Za potrebe
ovog istraživanja, provedena je fokus grupa u Osnovnoj školi Vladimira Nazora Pribislavec, u
kojoj je sudjelovalo pet predmetnih nastavnika, dok su pitanja sastavljena u skladu sa
specifičnim istraživačkim pitanjima.
Rezultati su analizirani i prikazani uz pomoć trorazinske mreže, a iskustva predmetnih
nastavnika se mogu opisati kao uglavnom pozitivna. Nastavnici prepoznaju važnost svoje uloge
u kontekstu poučavanja romskih učenika te imaju razvijenu svijest i razumijevanje prema
svakodnevnim izazovima, od kojih su najistaknutiji nedostatak roditeljske potpore i jezične
barijere. Bez obzira na to, predmetni nastavnici pokazuju spremnost, otvorenost i fleksibilnost
prema potrebama romskih učenika i posebnostima romske kulture. Osim toga, predmetni
nastavnici nastoje dodatno ojačati interkulturalni pristup u kontekstu nastavne prakse, no za to
im je potrebna dodatna potpora i izgradnja zajedničke mreže podrške između vanjskih i
unutarnjih dionika odgojno-obrazovnog procesa. U skladu s dobivenim rezultatima, uviđa se
potreba za provođenjem daljnjih istraživanja na temu interkulturalnog pristupa u poučavanju
romskih učenika na lokalnoj, nacionalnoj i europskoj razini. |
Abstract (english) | An intercultural approach in teaching is considered particularly significant in educating
Roma students, especially due to frequent prejudices and negative stereotypes, arising from
ignorance and misunderstanding of the Roma language and culture. In this context, the role of
teacher is in the focus of attention, who, by shaping an intercultural approach in teaching, would
open space for diversities that enrich shared learning experiences. Given that the Roma national
minority is one of the most vulnerable minorities in all areas of life, including education,
continuous research is needed in the national context, with the goal of improving the quality of
life for members of the Roma minority.
The aim of this research paper is to explain and understand the experiences of subject
teachers regarding the intercultural approach in teaching Roma students at the primary
education level. The first part of the paper presents the theoretical foundation and defines
constructs such as interculturalism, intercultural teaching, school as a place of diversity
encounters, and the role of teachers. Furthermore, it outlines the history and context of the Roma
national minority in Europe and Croatia (with a specific emphasis on challenges in education)
and presents the results of previous research within this thematic framework. For this research,
a focus group was conducted in Primary School “Vladimir Nazor” in Pribislavec, where five
subject teachers participated. The questions were formulated in accordance with the specific
research questions.
The results were analyzed and presented using a three-dimensional network, and the
experiences of subject teachers can be described as predominantly positive. The teachers
understand the importance of their role in the context of teaching Roma students and have
developed awareness and understanding of the daily challenges, with the most prominent being
a lack of parental support and language barriers. Nevertheless, subject teachers show
willingness, openness, and flexibility towards the needs of Roma students and the unique
aspects of Roma culture. Furthermore, subject teachers seek to strengthen the intercultural
approach within their teaching practices; however, they require additional support and the
establishment of a shared support network involving both external and internal participants in
the educational process. In accordance with the obtained results, there is a need to conduct
further research on the topic of intercultural approach in teaching Roma students at the local,
national, and European level. |