Abstract | Obrazovanje odraslih u 21. stoljeću zauzima ključnu poziciju u nacionalnim obrazovnim politikama zemalja Europske unije, uključujući Hrvatsku i Finsku koje su predmet ovog istraživanja. Ovaj se koncept temelji na načelu cjeloživotnog učenja koji je usko povezan sa terminima društva koje uči, odnosno društva znanja. Riječ je o tri različita, ali međusobno povezana pojma koji predstavljaju krajnji cilj i težnju zemalja diljem svijeta koje prepoznaju važnost i vrijednost obrazovanja odraslih. Budući da su predmetom istraživanja dvije europske zemlje, Hrvatska i Finska, navedene su države komparirane s obzirom na povijesni razvitak, nadležna nacionalna tijela koja su u pojedinoj zemlji zadužena za područje obrazovanja odraslih, zakonsku legislativu, financijske aspekte obrazovanja odraslih, ustanove i programe obrazovanja odraslih, uključenost populacije u spomenute programe te prepreke koje odraslima onemogućavaju uključivanje u sustav obrazovanja odraslih. Značajnije su razlike uslijed komparacije zabilježene u područjima zakonske legislative, financiranja obrazovanja odraslih i uključenosti građana dok se po svim ostalim aspektima Hrvatska i Finska ne razlikuju do te mjere da bi se razlika smatrala značajnom. Međutim, u područjima gdje je razlika ipak uočena, nije riječ o malim odstupanjima ovih dviju zemalja. Naime, osobito u kategoriji financiranja obrazovanja odraslih i uključenosti populacije u programe obrazovanja odraslih razlika je značajna i nepogodna za Hrvatsku. Iako u slučaju obje zemlje postoje inicijative i mjere za daljnji razvoj sustava obrazovanja odraslih, u nekim su područjima potrebni dodatni napori kako bi sustav obrazovanja odraslih odgovarao potrebama građana i cjelokupnom društvenom sistemu. Ova se konstatacija odnosi prvenstveno na Hrvatsku i na područja u kojima Hrvatska značajnije zaostaje za Finskom i ostatkom u obrazovnom smislu razvijenih zemalja Europe. |
Abstract (english) | Adult education in the 21st century occupies a key position in the national education policies of the European Union countries, including Croatia and Finland, which are the subject of this research. This concept is based on the principle of lifelong learning that is closely related to the terms of the learning society or the knowledge society. These are three different, but interrelated, terms that represent the ultimate goal and aspiration of countries around the world that recognize the importance and value of adult education. Since the subject of research are two European countries, Croatia and Finland, they are being compared with regard to historical development, the relevant national bodies responsible for adult education in certain countries, the law, the financial aspects of adult education, adult education institutions and programs, population involvement in these programs and obstacles to adult inclusion in the adult education system. Significant differences are in the areas of legal legislation, financing of adult education and citizens' involvement, while in all other aspects Croatia and Finland do not differ in such measures to make the difference significant. However, in areas where the difference is noticed, it is not a small deviation from these two countries. Specifically, in the categories of financing adult education and the inclusion of the population in adult education programs, the difference is significant and unlikely for Croatia. Although there are initiatives and measures in the two countries to further develop adult education systems, some areas need additional efforts to ensure that the adult education system responds to the needs of citizens and the overall social system. This statement applies primarily to Croatia and the areas where Croatia significantly lags behind Finland and the rest, in educational sense, of developed countries of Europe. |