Naslov Stavovi osnovnoškolske djece prema osobama s invaliditetom
Naslov (engleski) Attitudes Toward People with Disabilities at the Primary School Age
Autor Petra Plantak
Mentor Barbara Kalebić-Maglica (mentor)
Član povjerenstva Tamara Martinac-Dorčić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Barbara Kalebić-Maglica (član povjerenstva)
Član povjerenstva Petra Anić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Filozofski fakultet (Odsjek za psihologiju) Rijeka
Datum i država obrane 2017-09-26, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija
Sažetak Cilj ovog istraživanja je bio ispitati efekte osobina ličnosti petofaktorskog modela na stavove roditelja i njihove djece prema osobama s invaliditetom te ispitati posreduju li u tom odnosu kontakt, informiranost te desničarska autoritarnost (kod roditelja). Osim toga, ovim istraživanjem se nastojao ispitati odnos između roditeljskih osobina ličnosti te njihovih stavova prema osobama s invaliditetom i stavova njihove djece prema navedenoj stigmatiziranoj grupi. Posljednji problem istraživanja je bila usporedba socijalne distance prema različitim stigmatiziranim skupinama. U istraživanju je sudjelovalo sveukupno 450 ispitanika, no u statističku obradu je uključeno 333 ispitanika, odnosno 111 učenika koji pohađaju 7. i 8. razred osnovne škole i njihovi roditelji (111 majki i 111 očeva). Od 111 učenika, 62 su učenice i 49 učenika. Djeca i roditelji su ispunili kratku skalu kontakta s osobama s invaliditetom, a zatim skale stavova prema osobama s invaliditetom, razinu informiranosti, pridjevsku mjeru petofaktorskog modela ličnosti i društvenu prihvaćenost stigmatiziranih skupina. Roditelji su osim toga ispunili i skalu desničarske autoritarnosti. Djeca su upitnike ispunila u školi u trajanju od jednog školskog sata, dok su roditelji upitnike ispunjavali kod kuće. Dobiveni rezultati su pokazali da na stavove roditelja i djece značajan izravni efekt imaju sve osobine petofaktorskog modela ličnosti. Rezultati su pokazali da je informiranost medijator u odnosu između osobina ličnosti roditelja i njihovih stavova prema osobama s invaliditetom, i to u odnosu između osobina savjesnosti, neuroticizma i otvorenosti za iskustva sa stavovima. Medijacijski efekt nijedne pretpostavljene varijable u odnosu između osobina ličnosti djece i njihovih stavova nije potvrđen. Također, rezultati su pokazali da osobine ličnosti i stavovi roditelja nemaju značajnu ulogu u formiranju stavova njihove djece u razdoblju rane adolescencije prema osobama s invaliditetom. Socijalna distanca prema osobama s invaliditetom se pokazala manjom u usporedbi s ostalim stigmatiziranim skupinama.
Sažetak (engleski) The aim of this study was to examine direct effects of Big five personality traits on the parents’ and their children attitudes towards disabled people as well as to examine whether or not the parents mediate in these attitudes through contact, awareness and right wing authoritarianism. Furthermore, this research aimed to examine the relation between the parents’ personality traits and their attitudes towards disabled people and their children’s attitudes towards this stigmatised group. The last problem of research was to compare social distances toward different stigmatized groups. This research included 450 examinees, but 333 of them were included in the statistical data processing, i.e. 111 students attending 7th and 8th primary school grades as well as their parents (111 mothers and 111 fathers). Out of 111 students, 62 of them are female and 49 male students. The children and the parents filled in a short scale of contacts with disabled people, followed by scales of attitudes towards disabled people, the level of awareness, adjective measure of Big five factor personality model, and social acceptance of stigmatised groups. Other than these, parents have also filled in a scale of right wing authoritarianism. The children filled in the questionnaires in school, with the given time of 45 minutes. The parents filled in the questionnaires at home. The given results displayed that the attitudes of both children and parents are greatly and directly influenced by the Big five factor personality traits. The results have shown that the awareness is a mediator in the relation between the parents’ personality traits and their attitudes towards disabled people, especially with conscientiousness, neuroticism, and open-mindedness to experiences with attitudes. None of the assumed variables in relation between the children’s personality traits and their attitudes confirmed mediation effect. Also, the results have shown that the parents’ personality traits and attitudes do not hold a crucial role in forming the attitudes of their children in preadolescent age towards disabled people. Social distances to people with disabilities are lower in compare to other stigmatized groups.
Ključne riječi
stavovi prema osobama s invaliditetom
djeca
roditelji
petofaktorski model ličnosti
kontakt
informiranost
autoritarnost
socijalna distanca
Ključne riječi (engleski)
attitudes towards disabled people
children
parents
Big five factor personality traits
contact
awareness
authoritarianism
social distance
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:186:622333
Studijski program Naziv: Psihologija (jednopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra psihologije (mag. psych.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2017-12-01 12:16:00