Naslov Identitet, odnos s roditeljima i depresivnost kod studenata
Naslov (engleski) Identity, relationship with parents and depression in students
Autor Dora Štrmelj
Mentor Sanja Smojver Ažić (mentor)
Član povjerenstva Tamara Martinac Dorčić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Sanja Bradić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Filozofski fakultet (Odsjek za psihologiju) Rijeka
Datum i država obrane 2024-09-27, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija
Sažetak Cilj ovog istraživanja bio je ispitati zastupljenost statusa identiteta na uzorku hrvatskih studenata te njihovu povezanost s percipiranom depresivnošću te roditeljskim ponašanjem. U istraživanju je sudjelovalo 853 ispitanika u rasponu dobi od 18 do 30 godina, od njih 214 muškaraca i 637 žena, a 2 ispitanika nisu se identificirala po spolu. Za ispitivanje statusa identiteta korišten je upitnik Dimenzije skale razvoja identiteta (DIDS), kako bi se ispitalo roditeljsko ponašanje korišteni su Skala percepcije roditeljskog ponašanja (SRPR) i Skala percepcije roditeljskog reciprociteta (POPRS) dok se depresivnost ispitivala subskalom depresije iz Skala depresije, anksioznosti i stresa 21 (DASS-21). Dobiveni rezultati pokazuju kako se statusi identiteta razlikuju prema percipiranoj depresivnosti te da pojedinci u statusu moratorija i problematičnoj difuziji pokazuju više rezultate percipirane depresivnosti u odnosu na druge statuse identiteta. Dobiveno je i kako roditelji imaju ulogu u pripadnosti statusu identiteta te su osobe u statusu postignutog i zatvorenog identiteta pokazale više rezultate na skalama emocionalnosti i reciprociteta i za majku i za oca te niske rezultate na skali kontrole. Također, pojedinci u statusu moratorija izvještavali su o višim rezultatima na skalama kontrole i za majku i za oca u odnosu na pripadnike drugih statusa. Uz to,dobiveno je i kako dimenzije istraživanja u širinu, ruminativnog istraživanja i identifikacije s odlukama dodatno objašnjavaju percipiranu depresivnost, povrh roditeljskog ponašanja. Rezultati ovog istraživanja mogu se primijeniti u savjetodavnom i terapijskom radu sa studentima s obzirom da je dobiveno kako i u studentskoj dobi pojedinci ne dostižu status postignutog identiteta te kako oni koji se nalaze u statusu moratorija i problematične difuzije pokazuju više razine depresije u odnosu na ostale. Također, važno je uzeti u obzir odnos s roditeljima prilikom pružanja podrške studentima s obzirom da se utjecaj odnosa između roditelja i djeteta odražava na psihosocijalno funkcioniranje osobe i na razvoj identiteta i u prijelazu u odraslu dob.
Sažetak (engleski) The aim of this research was to examine the prevalence of identity statuses among Croatian students and their association with perceived depression and parenting behavior. The study involved 853 participants aged 18 to 30 years, including 214 men and 637 women, with 2 participants not identifying by gender. The Dimensions of Identity Development Scale (DIDS) was used to assess identity status, while parenting behavior was evaluated using the Parenting Behavior Perception Scale (SRPR) and the Parenting Reciprocity Scale (POPRS). Depression was measured using the Depression subscale from the Depression, Anxiety, and Stress Scale 21 (DASS-21). The results indicate that identity statuses differ according to perceived depression, with individuals in the moratorium and problematic diffusion statuses showing higher levels of perceived depression compared to other identity statuses. The study also found that parental behavior plays a role in identity status, with individuals in the achieved and closed identity statuses scoring higher on the emotionality and reciprocity scales for both mother and father, and lower on the control scale. Additionally, individuals in the moratorium status reported higher scores on the control scales for both mother and father compared to those in other identity statuses. Furthermore, the dimensions of exploration in breadth, ruminative exploration, and identification with decisions further explain perceived depression beyond the influence of parenting behavior. The results of this research can be applied in counseling and therapeutic work with students, given that it was found that individuals in the student age often do not reach an achieved identity status and that those who are in the moratorium and problematic diffusion statuses show higher levels of depression compared to others. Additionally, it is important to consider the parent-child relationship when providing support to students, as the influence of this relationship affects the individual's psychosocial functioning and identity development even during the transition to adulthood.
Ključne riječi
status identiteta
roditeljsko ponašanje
depresivnost
emocionalnost
kontrola
reciprocitet
postignut identitet
zatvoren identitet
moratorij
problematična difuzija
Ključne riječi (engleski)
identity status
parental behavior
depression
emotionality
control
reciprocity
achieved identity
closed identity
moratorium
problematic diffusion
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:186:286735
Studijski program Naziv: Psihologija (jednopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a magistar/magistra psihologije (univ. mag. psych.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-09-18 19:27:35