Sažetak | Nasilje među djecom definira se kao opetovana ili trajna izloženost učenika negativnim postupcima jednoga učenika ili više njih. Rizični čimbenici nasilnog ponašanja su: obitelj, individualna razina ponašanja, vršnjačke grupe, mediji i školsko okruženje. Nasilje i zastrašivanje u školi problem je u cijelom svijetu i negativno utječe na školsku klimu i pravo učenika na učenje, ali i cjelokupan djetetov razvoj. Kad se govori o nasilju u školi, najčešće se spominje vršnjačko nasilje koje poprima ozbiljne posljedice, kako za djecu koja su uključena u krug nasilja (nasilnik, žrtva, promatrači) tako i za roditelje, nastavnike, stručne suradnike i šire društveno okruženje. Brojni preventivni i interventni programi na lokalnoj i državnoj razni, te međunarodni seminari i konferencije dokaz su ozbiljnosti problema agresivnosti i nasilja u školama. Riječ je o inicijativama kojima se pojačavaju aktivnosti društva u sprječavanju svih oblika nasilja. Školski programi prevencije su sastavni dio školskoga kurikuluma i trebali bi se ostvarivati timskim i partnerskim radom te participacijom svih (su)dionika kurikuluma. Cilj istraživanja je ispitati koji se preventivni programi usmjereni na suzbijanje vršnjačkog nasilja provode u osnovnim školama na području Zadarske županije, tko je uključen u provedbu takvih programa, kakav je stav učitelja i stručnih suradnika o uključenosti učenika i roditelja za te programe, te koji su njihovi prijedlozi bolje učinkovitosti za provedbu tih programa. U istraživanju se koristila kvantitativna metoda istraživanja (anketni upitnik) sa 66 učitelja razredne nastave nižih razreda osnovne škole (1.-4.razred), 46 razrednika viših razreda osnovne škole (5.-8. razred) te 9 stručnih suradnika pedagoga i 8 stručnih suradnika psihologa. Pokazalo se da osnovne škole provode različite preventivne programe usmjerene na suzbijanje vršnjačkog nasilja, od kojih je najzastupljeniji UNICEF-ov program ''Za sigurno i poticajno okruženje u školama. U takvim programima sudjeluju najčešće učitelji, učenici i stručni suradnici, a provode se najčešće kroz nastavne predmete i satove razredne zajednice širokim opusom aktivnosti (radionice, individualni i grupni razgovori, literarne, likovne i dramske aktivnosti...).Nadalje, učitelji, razrednici i stručni suradnici smatraju da je uključenost i zainteresiranost roditelja i učenika za takve programe dobra, ako i da je djelotvornost takvih programa dobra, a bolja učinkovitost je moguća zahvaljujući boljoj suradnji sa roditeljima te edukaciji učitelja, učenika, roditelja i stručnih suradnika. Vrlo važno je raditi na postizanju jednake suradnje sa svim sudionicima u odgojno obrazovnom procesu, ali isto tako potrebno je uključiti lokalnu zajednicu i druge vanjske suradnike,a programi se trebaju provoditi kontinuirano i svaki preventivni program treba uključivati edukaciju za učitelje, nastavnike i odgojitelje o prevenciji ovisnosti, te edukaciju o tehnikama vođenja razreda, odnosno kvalitetno vođenje učenika kroz nastavu i svakodnevni rad kojim se može utjecati i na promjenu ponašanja učenika. |
Sažetak (engleski) | Violence among children is defined as repeatedly and permanent exposure of the pupils to negative actions by one or more pupils. The risky factors of violent behavior are: the family, individual level of behavior, coeval groups, media and school surroundings. Violence and bullying in school is a problem in the whole world and it influences negatively on a school climate and the pupil's right to learn, but also on entire child's growth. When talking about school violence, the common mentioned is coeval violence that has serious consequences, as for the kids that are involved in the circle of violence (bully, victim, the observers) such for the parents, teachers, expert associate and wide social surrounding. Numerous preventive and intervention programs, on local and state level and international seminars and conferences are the proof of the seriousness of the problem with aggressiveness and violence in the schools. It is about initiatives that reinforce the activities of the society in trying to prevent every type of the violence. School prevention programs are the component of a school curriculum and they should be realized through team and partner work and participation of every participator of the curriculum. The scope of this research was to establish which preventive programs, directed on fighting against coeval violence, are conducted in elementary schools in district of Zadar, who is involved in such programs, what is the stand of teachers and expert associates about the students` and parents` involvement in such programs, and what are the suggestions for better efficiency of these programs. In this research, the quantitative method was used (the questionnaire) with 66 elementary school teacher of the lower classes (1.-4.), 46 form-teachers of the middle classes (5.-8.) and 9 expert associates to pedagouges and 8 expert associates to psychologists. It is concluded that elementary schools conduct various preventative programs directed on preventing coeval violence, where the most represented in UNICEF program '' For safe and stimulating enviorment in schools''. In such programs the participants are usually teachers, pupils and expert associates, and are usually conducted through school subjects and form classes, with wide sort of activities (workshop, individual and group conversations, literary, art and drama activities..). Furthermore, the teacher, form- teachers and expert associates think that involvement and parents' and pupils' interest for such programs is good, if the efficacy of such programs is good, and better effect is possible thanks to better cooperation with parents and education of the teachers, pupils, parents and expert associates. It is very important to work on realization of equal cooperation with each participant in educational program, but in the same time it is necessary to involve a local community and other associates and the programs need to be conducted constantly and every preventive program should involve the education for the teachers and kindergarten teachers about addictive prevention, also the education about techniques of leading a classroom, moreover a qualitative leading of the pupils through the educational system and daily work that can influence even on a pupil's change in behavior. |