Naslov Prostorno uređenje škole iz građevinsko-arhitektonske i školske (pedagoške) perspektive
Naslov (engleski) Interior and Exterior School Design form Architectural and Pedagogical Perspective
Autor Sanja Baretić
Mentor Kornelija Mrnjaus (mentor)
Član povjerenstva Sofija Vrcelj (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Kornelija Mrnjaus (član povjerenstva)
Član povjerenstva Nena Rončević (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Filozofski fakultet (Odsjek za pedagogiju) Rijeka
Datum i država obrane 2018-09-28, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija
Sažetak Škola kao odgojno-obrazovna ustanova u središte svog djelovanja stavlja nastavu i nastavne procese. U suvremenoj školi se često naglasak daje na kognitivne pristupe učenju, no da bi se stvorilo okruženje poticajno za cjelokupnost procesa učenja i poučavanja u školi, nužno je osvrnuti se na ukupnost elemenata odgojno-obrazovne ekologije. Pod njom se podrazumijeva i pedagoško ozračje ili odgojno-obrazovna klima koja se temelji na osjećaju ugode ili neugode u odgojno-obrazovnom procesu. Stvaranje i održavanje poticajne klime za učenje sastoji se od više aspekata, od kojih se izdvaja i fizičko okruženje. Više stranih istraživanja (Schneider, 2002; Higgins, 2005; Lippman, 2010; Gremmen i sur., 2016) pokazalo je da je upravo fizičko, odnosno prostorno uređenje škole važna stavka koja utječe na obrazovne ishode učenika. Elementi uređenja školskog prostora mogu djelovati na proces učenja i učenička postignuća, bilo da ometaju procese učenja ili ih potiču. Glavni cilj ovog rada je produbljivanje i proširivanje spoznaja o školskom prostoru iz građevinsko-arhitektonske i školske (pedagoške) perspektive. U teorijskom dijelu rada predstavljeni su povijesni pregled razvoja školskog prostora i elementi uređenja školskog prostora. Školski prostor može se promatrati na temelju njegovih arhitektonskih obilježja te uređenja vanjskih i unutarnjih školskih prostora. Školski prostor prije svega treba biti funkcionalan te antropometrijski prilagođen, dok je poželjno i estetsko uređenje u svrhu senzorne stimulacije i motivacije za odgojno-obrazovni rad. U empirijskom dijelu rada predstavljaju se rezultati istraživanja provedenog na primjeru Osnovne škole „Srdoči“ u Rijeci. Glavno istraživačko pitanje bilo je Koje su ključne pretpostavke uređenja školskog prostora?. Zaključci istraživanja ukazuju da se uređenje školskog prostora smatra bitnim za odgojno-obrazovni rad, a za njegovo uređenje važna je suradnja mnogobrojnih aktera povezanih sa školskom sredinom. Jedan od ključnih faktora su materijalno-tehnički uvjeti, među kojima se ističu financijski resursi, ujedno i najograničavajući faktor. Doprinos rada ogleda se u malobrojnosti domaćih radova na temu prostornog uređenja škole. S ciljem da se u odgoju i obrazovanju primjene interdisciplinarna ergonomska načela uređenja školskog prostora, radom se želi razviti ideja da je upravljajući školskim prostorom moguće pozitivno djelovati na pedagoško ozračje škole te humanizirati odgojno-obrazovni proces.
Sažetak (engleski) The school as an institution places the teaching and teaching processes at the center of its activity. Contemporary school often emphasizes cognitive approaches to learning, but to create a stimulating environment for the overall learning and teaching processes at school, it is necessary to look at the totality of the elements of educational ecology. It also implies a pedagogical or educational climate. Creating and maintaining a stimulating climate for learning consists of several aspects, of which the physical environment is also distinguished. More foreign researches (Schneider, 2002; Higgins, 2005; Lippman, 2010; Gremmen et al., 2016) have shown that school space arrangment is an important item. The elements of school space can affect the learning process, whether they interfere or encourage the process. The main aim of this paper is to deepen and expand the understanding of the school space from architectural and pedagogical perspective. The theoretical part of the paper presents a historical overview of the development of the school space and the elements of school space planning. School space can be observed on the basis of its architectural features and the design of outdoor and indoor school spaces. The school space must first of all be functional and anthropometrically adapted, while the aesthetic arrangement is desirable for the purpose of sensory stimulation and motivation for the educational work. The empirical part of the paper presents the results of the research carried out on the example of Primary School "Srdoči" in Rijeka. The main research question was What are the key assumptions about school space arrangment?. Conclusions of the research indicate that school space arrangment is considered essential for educational work, and for the purpose of arranging the stimulating school space, cooperation of many participants connected with the school environment is highly important. One of the key factors are the material and technical conditions, among which the financial resources are at the same time the most limiting factor. The contribution of work is reflected in the small number of domestic works on the spatial arrangement of the school, exclusively from the pedagogical point of view. With the apply of the interdisciplinary ergonomical principles in education, the work aims to develop the idea that the arrangment of the school space can positively influence the pedagogical atmosphere of the school and can humanize the educational process.
Ključne riječi
Uređenje školskog prostora
projektiranje školskih zgrada
prostorna organizacija
estetsko uređenje
vizualni identitet škole
školski ambijent
pedagoško ozračje
Ključne riječi (engleski)
School space arrangment
designing school buildings
classroom organization
aesthetic design
visual identity of school
school environment
pedagogical atmosphere
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:186:409922
Studijski program Naziv: Pedagogija (jednopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra pedagogije (mag. paed.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2018-11-12 08:02:03