Naslov Vrednovanje u sklopu programa Škola za život: istraživanje zadovoljstva nastavnika
Naslov (engleski) The Aspect of Assessment in the School for Life Program: Teacher Satisfaction Research
Autor Ana-Maria Matošević
Mentor Siniša Kušić (mentor)
Član povjerenstva Vesna Kovač (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Siniša Kušić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Anita Zovko (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Filozofski fakultet (Odsjek za pedagogiju) Rijeka
Datum i država obrane 2020-10-13, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija
Sažetak Opći cilj ovog istraživanja je doprinijeti proširenju spoznaja o formativnom vrednovanju i pristupima vrednovanje kao učenje, vrednovanje za učenje i vrednovanje naučenog. Vrednovanje kao učenje i vrednovanje za učenje pristupi su formativnom vrednovanju uključeni u koncept vrednovanja predložen programom Škola za život implementiranom u hrvatske škole u rujnu 2019. godine. Osim ta dva pristupa vrednovanju, obuhvaćen je i pristup vrednovanje naučenog koji se odnosi na sumativno vrednovanje. Termini su u velikoj mjeri zastupljeni, a pristupi vrednovanje kao učenje i vrednovanje za učenje razrađeni i istraživani u angloameričkoj literaturi. Hrvatska dokimologija tek je u začetcima uporabe termina „vrednovanje kao učenje“, „vrednovanje za učenje“ i „vrednovanje naučenog“, iako je termin „formativno vrednovanje“ u hrvatskoj dokimološkoj literaturi razrađen. U hrvatski obrazovni sustav ti su pristupi vrednovanju tek uvedeni, iako obuhvaćaju neke metode koje su nastavnici i ranije samoinicijativno koristili. Za uspješnu implementaciju predloženog koncepta vrednovanja važno je uzeti u obzir specifičnosti implementacije, odnosno kontekst hrvatskog obrazovnog sustava. Dvije temeljne odrednice važne za uspjeh implementacije su spremnost i interes nastavnika za promjenu u vrednovanju te resursi (ponajprije vremenski i materijalni). Kako bi se utvrdilo jesu li nastavnici spremni na promjene u vrednovanju, ispitano je njihovo shvaćanje vrednovanja, procjena kompetentnosti za vrednovanje u okviru predloženog koncepta, iskustva provedbe predloženog koncepta te zadovoljstvo njime. Za potrebe ispitivanja ovih parametara odabrana je kvalitativna metodologija. Kao istraživačka metoda odabran je polustrukturirani intervju s temeljnim kategorijama: „shvaćanje“, „kompetentnost“, „provedba“ i „zadovoljstvo“. Intervju je proveden s 10 nastavnika (dvoje nastavnika predmetne nastave, dvoje nastavnika razredne nastave, troje gimnazijskih nastavnika te troje nastavnika koji predaju u strukovnoj školi). Devet sudionika je ženskog spola, a jedan sudionik muškog spola te imaju od 11 do 29 godina iskustva rada u nastavi. Analizom prikupljenih podataka utvrđeno je kako su sudionici spremni na promjene u vrednovanju te iskazuju interes za unaprjeđenje formativnog vrednovanja, no nedostaje im vremena za kvalitetnu provedbu predloženih pristupa vrednovanju. Sudionici smatraju kako su na zadovoljavajućoj razini kompetentnosti za provedbu predloženog koncepta vrednovanja, no smatraju kako i dalje trebaju usavršavati svoje vještine vrednovanja. Sudionici provode predložene pristupe vrednovanju te su zadovoljni predloženim konceptom vrednovanja. Navode da je potrebno vrijeme kako bi se u tome usavršili te kako bi se predložen koncept vrednovanja provodio kvalitetnije. S obzirom na rezultate istraživanja, može se zaključiti kako je potrebna opsežnija evaluacija reforme vrednovanja. Osim toga, potrebna su daljnja profesionalna usavršavanja nastavnika u području vrednovanja te pružanje zadovoljavajućih materijalnih i vremenskih resursa koji će omogućiti kvalitetnu provedbu predloženog koncepta vrednovanja.
Sažetak (engleski) The main aim of this research is to contribute to the formative assessment, assessment as learning, assessment for learning and assessment of learning research area. Assessment as learning and assessment for learning are approaches to formative assessment included in the concept of assessment proposed by the School for Life programme implemented in Croatian schools in September 2019. Other than those two approaches, the assessment of learning approach, which refers to summative assessment, is also included. These terms are widely represented, have been developed and researched by Anglo-American experts on the subject. Croatian docimology is in its infancy with the use of the terms "assessment as learning", "assessment for learning" and "assessment of learning", although the term "formative assessment" has been elaborated in the Croatian docimological literature. These approaches of assessment have only just been introduced into the Croatian education system, although they include some methods that teachers have been using on their own accord.
For the successful implementation of the proposed assessment concept, it is important to take into account the distinctive characteristics of the implementation, i.e. the context of the Croatian education system. Two fundamental determinants which are important for the success of the implementation are the willingness and interest of teachers to change the assessment and resources (primarily time and materials). To determine whether teachers are ready for changes in assessment, (1) their understanding of assessment, (2) competence for assessment within the proposed concept, (3) experience in implementing the proposed assessment approaches and satisfaction with the proposed assessment concept were examined. To test these parameters, the chosen methodology was a qualitative one. The chosen research method was a semi-structured interview, with the basic determinants being: understanding, competence, implementation and satisfaction. The interview was conducted with 10 teachers (two subject teachers, two primary school teachers, three high school teachers and three vocational school teachers). Nine participants were female and one male, all of whom have between 11 and 29 years of teaching experience. In conclusion, the collected data showed that research participants are ready for changes in assessment and show interest in improving formative assessment. However, they lack time for quality implementation of the proposed approaches to assessment. Research participants believe that they are at a satisfactory level of competence for the implementation of the proposed concept of assessment, but they believe they still need to improve their assessment skills. They are implementing the proposed approaches to assessment and are satisfied with the
concept of assessment. They claim that it takes time for their improvement in assessing and implementing the proposed approaches to better quality assessment. Given the results of the research, it can be concluded that a more comprehensive evaluation of the assessment reform is needed. In addition, there is a need for further professional development of teachers in the field of assessment, as well as the provision of materials and time resources that will enable quality implementation of the proposed concept of assessment.
Ključne riječi
formativno vrednovanje
vrednovanje kao učenje
vrednovanje za učenje
vrednovanje naučenog
Škola za život
Ključne riječi (engleski)
formative assessment
assessment as learning
assessment for learning
assessment of learning
School for Life program
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:186:415746
Studijski program Naziv: Pedagogija (dvopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra pedagogije (mag. paed.)
Studijski program Naziv: Hrvatski jezik i književnost (dvopredmetni); smjerovi: nastavnički, opći kroatistički Smjer: nastavnički Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra edukacije hrvatskog jezika i književnosti (mag. educ. philol. croat.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-02-05 10:50:18