Sažetak | Cilj ovog istraživanja bio je ispitati efekte korištenja društvenih mreža, socijalne usporedbe na istima i dimenzija identiteta na zadovoljstvo slikom tijela i to u prijelaznim životnim razdobljima kao što je odluka o upisu na fakultet te prilagodba na studentski život. U istraživanju je sudjelovalo 178 učenika trećih i četvrtih razreda srednjih škola (Gimnazija i strukovna škola Jurja Dobrile Pazin, Prva sušačka hrvatska gimnazija u Rijeci, Gimnazija Eugena Kumičića Opatija) i 178 studenata prvih godina preddiplomskih studija (sveučilišta u Rijeci, Puli, Zagrebu, Zadru i Osijeku) prosječne dobi 18,49, od čega 72 mladića i 281 djevojka, dok su troje ispitanika označili „ostalo“. Online putem prikupljeni su podaci koristeći Upitnik demografskih podataka, Upitnik učestalosti korištenja društvenih mreža, Skalu razloga korištenja društvenih mreža, Skalu socijalne usporedbe i traženja povratnih informacija, Upitnik procesa razvoja identiteta te Upitnik zadovoljstva slikom tijela adolescente i odrasle.
Analizom dobivenih podataka dobiveno je kako najviše ispitanika koristi društvene mreže 3 do 4 sata dnevno s umjerenom izraženosti socijalne usporedbe i traženja povratnih informacija. Najčešći razlozi korištenja društvenih mreža bili su kontakt s trenutnim prijateljima, osjećaj povezanosti te objavljivanje vlastitih i gledanje tuđih fotografija i upoznatost s događajima. Dobivene su značajne, niske do srednje, negativne povezanosti između socijalne usporedbe i traženja povratnih informacija sa zadovoljstvom slikom tijela, a pozitivne povezanosti između socijalne usporedbe i traženja povratnih informacija s učestalosti korištenja društvenih mreža te s dimenzijom istraživanja. Također, dobivena je pozitivna povezanost razloga korištenja društvenih mreža informiranje sa socijalnom usporedbom. Dobiveno je kako djevojke učestalije koriste društvene mreže od mladića, više sudjeluju u istraživanju identiteta, no mladići pokazuju veće zadovoljstvo slikom tijela nego djevojke. Srednjoškolci provode više vremena na društvenim mrežama od studenata, a studenti više istražuju vlastit identitet od srednjoškolaca. Sukladno tome, s obzirom na statuse identiteta, dobiveno je kako osobe u statusu moratorija imaju niže zadovoljstvo vlastitim izgledom od onih u zatvorenom identitetu. Učestalost korištenja društvenih mreža, razlozi korištenja društvenih mreža (povezanost i informiranje) te dimenzije identiteta istraživanje i predanost značajni su prediktori socijalne usporedbe i traženja povratnih informacija. Naposljetku je dobiveno kako su učestalosti korištenja društvenih mreža, socijalna usporedba i traženje povratnih informacija i predanost identitetu značajni prediktori zadovoljstva slikom tijela. |
Sažetak (engleski) | This study aimed to examine the effects of the use of social media, social comparison on social media, and the dimensions of identity on body image satisfaction in transitional life periods such as college decisions and adjustment to student life. The study included 178 third and fourth-grade high school students (Gymnasium and Vocational School of Juraj Dobrila Pazin, First Sušak Croatian Gymnasium in Rijeka, Eugen Kumičić Gymnasium Opatija) and 178 first-year undergraduate students (universities in Rijeka, Pula, Zagreb, Zadar, and Osijek), the average age of 18.49, of which 72 boys and 281 girls, while 3 respondents marked “other”. Data was collected online using Demographic data questionnaire, Frequency of using social networks Questionnaire, Scale of reasons for using social networks, Social comparison and feedback seeking scale, Ego Identity Process Questionnaire, Body-Esteem Scale for Adolescents and Adults The analysis of the obtained data showed that the respondents use social media for an average of 3-4 hours a day with a moderate expression of social comparison and feedback-seeking. The most common reasons for using social media were: contact with current friends, a sense of connection, posting your own and looking at other people’s photos, and familiarity with current events. Significant, low to medium, negative correlations were obtained between social comparison and feedback-seeking and body image satisfaction, positive correlations between social comparison and feedback-seeking, frequency of social media use, and the exploration dimension of identity, positive correlation between the reason for using social media - informing and social comparison and feedback-seeking. Research results show that girls use social media more often than boys, participate more in identity exploration, but boys show greater satisfaction with body image than girls. Research results showed that high school students spend more time on social media than university students, but university students are more involved in identity exploration. Accordingly, in terms of identity statuses, it was obtained that people in a moratorium have lower satisfaction with their appearance than those in a closed identity. The frequency of social media use, the reasons for using social networks (connectivity and information), and the dimensions of identity exploration and commitment are significant predictors of social comparison and feedback-seeking. Finally, it was found that the frequency of social media use, social comparison and feedback-seeking, and commitment to identity are significant predictors of satisfaction with body image. |