Naslov Osjetljive i kontroverzne teme suvremene povijesti u poučavanju učenika
Naslov (engleski) Sensitive and Controversial Topics of Contemporary History in Teaching Studies
Autor Karla Ladić
Mentor Mila Orlić (mentor)
Član povjerenstva Darko Dukovski (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Mila Orlić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Andrea Roknić Bežanić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Filozofski fakultet (Odsjek za povijest) Rijeka
Datum i država obrane 2022-09-22, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Povijest
Sažetak Ovaj diplomski rad istražuje na koji se način poučavaju kontroverzne i osjetljive teme suvremene povijesti na temelju udžbenika s kraja 20. i početka 21. stoljeća. Cilj rada je prikazati u kojoj se mjeri promijenila interpretacija i način prezentacije određenog povijesnog sadržaja. U radu su analizirane tri kontroverzne i osjetljive teme. Prva obuhvaća pojam i tumačenje genocida, holokausta i ratnih zločina u udžbenicima, druga prikaz Nezavisne Države Hrvatske, a treća interpretaciju partizanskog pokreta, Bleiburga i „križnoga puta“. Kao dominantan povijesni izvor poslužili su udžbenici iz 1991., 1992., 1993., 2000., 2004., 2007., 2014. i 2021. godine. Kroz udžbenike se reflektira i političko i ideološko stanje društva čiji je utjecaj vidljiv i na formiranju kolektivne memorije ili amnezije državne zajednice. Odabrani udžbenici mogu poslužiti kao dobar pokazatelj onoga što se htjelo zaboraviti i onoga što se posebno naglašavalo. Interpretacija kontroverznih i osjetljivih tema u udžbenicima ujedno ukazuje i na stupanj političke umiješanosti u kreiranju „povijesne istine“ koja će poslužiti kao temelj za formiranje kolektivnog identiteta. U skladu sa suvremenim metodama poučavanja povijesti, u udžbenicima se istražuje i pojava različitih povijesnih izvora, ali i način poticanja kritičkoga mišljenja u učenika. Svrhovitost upotrebe povijesnog svjedočanstva ili povijesne slike u korelaciji je sa
tendencijom prikaza određene povijesne teme. Učenje o kontroverznim i osjetljivim temama u Hrvatskoj znatno utječe na formiranje slike o sebi, ali i na formiranje slika i predodžbe o drugome. U Hrvatskoj je, po tom pitanju, vidljivo zaostajanje. Na kraju rada, kao konkretan primjer poučavanja o kontroverznim i osjetljivim temama, dostupni su rezultati provedene ankete na 12 nastavnika povijesti na području Međimurja.
Sažetak (engleski) This graduate thesis investigates the way in which controversial and sensitive topics of contemporary history are dealt with using textbooks from the late 20th and early 21st century as examples. The aim of the thesis is to show how much the interpretation and the way of presenting certain historical contents have changed. Three controversial and sensitive topics
were analyzed. The first includes the concept and interpretation of genocide, Holocaust and war crimes in school textbooks, the second a representation of the Independent State of Croatia, and the third an interpretation of the partisan movement, Bleiburg and the “Way of the Cross“. Textbooks from 1991, 1992, 1993, 2000, 2004, 2007, 2014, and 2021 served as the dominant historical source. Through the textbooks, the political and ideological state of society is
reflected, the influence of which is also visible in the formation of the collective memory or the amnesia of the state union. Selected textbooks can serve as a good indicator of what is to be forgotten and what is particularly emphasized. The interpretation of controversial and sensitive topics in textbooks also indicates the degree of political involvement in the creation of “historical truth“ that will serve as the basis for the formation of collective identity. In accordance with modern methods of teaching history, textbooks also explore the appearance of different historical sources, and the ways in students' which critical thinking is encouraged. The purposefulness of using a historical testimony or a historical image is related to the tendency to present a particular historical topic. Learning about controversial and sensitive issues in Croatia
has a significant impact on the formation of self-image, but also on the formation of images and ideas about the others. In this regard, Croatia clearly lags behind. Finally, as a concrete example of teaching about controversial and sensitive topics, the results of survey of 12 history teachers in the Međimurje region are available.
Ključne riječi
kontroverzna tema
holokaust
genocid
NDH
Bleiburg
„križni put“
kritičko mišljenje
kolektivno sjećanje
Ključne riječi (engleski)
controversial topic
Holocaust
genocide
NDH
Bleiburg
“Way of the Cross“
critical thinking
collective memory
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:186:957991
Studijski program Naziv: Povijest (dvopredmetni); smjerovi: nastavnički Smjer: nastavnički Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra edukacije povijesti (mag. educ. his.)
Studijski program Naziv: Hrvatski jezik i književnost (dvopredmetni); smjerovi: nastavnički, opći kroatistički Smjer: nastavnički Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra edukacije hrvatskog jezika i književnosti (mag. educ. philol. croat.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-11-30 07:12:21