Naslov Stavovi prema Romima kod osnovnoškolske djece
Naslov (engleski) Attitudes Toward Roma at the Primary School Age
Autor Melita Horvat
Mentor Barbara Kalebić-Maglica (mentor)
Član povjerenstva Jasna Hudek-Knežević (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Barbara Kalebić-Maglica (član povjerenstva)
Član povjerenstva Tamara Martinac-Dorčić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Filozofski fakultet (Odsjek za psihologiju) Rijeka
Datum i država obrane 2016-06-16, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija
Sažetak Cilj ovog istraživanja bio je ispitati povezanost osobina ličnosti roditelja i izraženosti njihove socijalne distance prema Romima s negativnim stavovima djece prema pripadnicima romske etničke manjine. Također, ispitani su i efekti koje različite vrste kontakata imaju na intenzitet stavova djece prema Romima.Istraživanje je obuhvatilo prigodni uzorak od 45 djevojčica i 61 dječaka drugog i trećeg razreda dviju osnovnih škola u Varaždinskoj županiji te njihovih roditelja , 76 majki i 27 očeva. Od toga 54 djece školu pohađa zajedno s pripadnicima romske etničke manjine, dok njih 52 pohađa školu bez ijednog učenika romske etničke manjine. Djeci su prikazane fotografije romske djece i djece bijele rase, a zatim je proveden kratki intervju od 5 pitanja i primijenjena je Skala privlačnosti u kojoj su djeca pridavala određene atribute djeci na fotografijama. Nakon toga je primijenjena Skala socijalne distance, a zadatak ispitanika bio je procijeniti na koliko bi bliske kontakte bili spremni s pripadnicima različitih etničkih manjina. Roditelji su također ispunili Skalu socijalne distance, uz Skalu desničarske autoritarnosti i Petofaktorski upitnik ličnosti.Rezultati su pokazali značajne razlike u socijalnoj distanci prema Romima između učenika dviju škola. Djeca koja pohađaju školu s romskom djecom imaju značajno nižu socijalnu distancu prema njima od djece koja nemaju nikakvih kontakata s Romima. Također, djeca koja izjavljuju da se druže s pripadnicima romske etničke manjine i ona djeca koja izjavljuju da imaju prijatelja romske etničke manjine imaju značajno pozitivnije stavove prema Romima od djece koja su u svakodnevnom kontaktu s Romima u školi, ali se ne druže s njima. Rezultati pokazuju da ni osobine ličnosti roditelja mjerene petofaktorskim upitnikom niti autoritarnost, a niti stavovi roditelja prema Romima značajno ne objašnjavaju stavove djece prema Romima, već je značajan prediktor kontakt djece s pripadnicima romske etničke manjine.
Sažetak (engleski) The aim of this study was to explore the relationship of parents’ personality and their social distance toward Roma with children’s negative attitudes towards people of Roma ethnical minority. Also, effects which different types of contact may have on intensity of children’s attitudes toward Roma were explored. The study was conducted on the sample of 45 girls and 61 boys in the second and third grades of two primary schools in Varaždin area, and their parents, 76 mothers and 27 fathers. Half of the children, precisely 54 of them go to school together with Roma children, while the other 52 go to school without Roma children. In the study, photographs of white and Roma children were shown to girls and boys, and they had to answer 5 questions about people on these photos. After that, the Attractiveness scale was applied, and children’s task was to describe people on photographs by selecting positive or negative traits. In the end, the Social distance scale was applied, and children had to evaluate which contact are they prepared to have with different ethnic minorities. Parents also filled a Social distance scale, Right-wing authoritarianism scale and Big five inventory. The results showed that there is a significant difference in social distance toward Roma between children of two schools. Children who go to the same school with Roma children show significantly lower social distance toward Roma, than children from the other school do. Also, children who socialize with Roma and those children who have friends from Roma ethnic minority have significantly more positive attitudes toward Roma than children who go in the same school where Roma children go, but who are not socializing with Roma. Results show that neither parents personality traits and neither their attitudes toward Roma significantly explained children’s attitudes toward Roma. In fact, it is children’s contact with Roma which significantly explains their attitudes toward this ethnic minority.
Ključne riječi
stavovi prema Romima
predrasude kod djece
hipoteza kontakta
socijalna distanca
Ključne riječi (engleski)
attitudes toward Roma
prejudice in children
contact hypothesis
social distance
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:186:216188
Studijski program Naziv: Psihologija (jednopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra psihologije (mag. psych.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2017-01-20 11:30:56