Sažetak | U teorijskom dijelu rada objašnjava se koncept održivog razvoja, obrazovanje za održivi razvoj kojim se može oživotvoriti održiva budućnost, odgovornost za sustavno promicanje i provedbu obrazovanja za održivi razvoj te potreba za implementacijom tema održivosti u studijske programe. U empirijskom dijelu rada izlažu se rezultati istraživanja provedenog na Sveučilištu u Rijeci na uzorku od 1347 studenata, od kojih je 850 studenata prve godine, a 497 studenata završne godine. Cilj istraživanja bio je ispitati stavove studenata spram obrazovanja za održivi razvoj. Dobiveni rezultati ovog istraživanja uspoređeni su s rezultatima dobivenim 2010. godine. Od pet postavljenih hipoteza, prihvaćene su tri, koje se odnose na to da postoji statistički značajna razlika u stavovima studenata spram obrazovanja za održivi razvoj, prosudbi odgovornosti za sustavno promicanje i provedbu obrazovanja za održivi razvoj te zainteresiranosti za razine studija (preddiplomski studij, diplomski studij, stručni studij, doktorski studij) iz područja održivog razvoja. Što se tiče načina implementacije obrazovanja za održivi razvoj, studenti prema rezultatima 2010. godine iskazuju veće slaganje s tvrdnjama: svi sveučilišni nastavnici bi u izvedbi programa trebali uključiti znanja, vrijednosti i vještine za održivo življenje u zajednici, u kolegijima koje slušam/sam slušao/slušala nije moguće obrađivati teme održivog razvoja zbog specifičnosti discipline, potrebno je osnovati posebnu obrazovnu ustanovu u kojoj bi se obrazovali stručnjaci i edukatori za održivi razvoj. Također, studenti su prema istraživanju provedenom 2010. godine iskazali veću zainteresiranost za određene razine studija iz područja održivog razvoja. Prema istraživanju provedenom 2016. godine, studenti percipiraju veću odgovornost svih navedenih aktera za sustavno promicanje i provedbu obrazovanja za održivi razvoj. Drugim riječima, većina studenata prema rezultatima 2010. i 2016. godine ne raspolaže s dovoljno znanja od održivom razvoju, smatra da je teme održivosti potrebno implementirati u ranijem obrazovanju te da na određenom fakultetu teme održivosti nisu potrebne i važne za određenu struku. Također, najveći interes za uključivanje područja održivosti u studijski program iskazuju za ljudska prava, sigurnost hrane, siromaštvo i razvoj, ravnopravnost spolova te kvalitetu vode i zraka, a najmanji interes za održivi transport, ekoinžinjerstvo, aktivno građanstvo, politiku okoliša, pomorstvo i promet u funkciji održivog razvoja, biokemiju, biomaterijale, biorafiniranje te bioetiku. |
Sažetak (engleski) | In the theoretical part of work it is explained the concept of sustainable development, education for sustainable development which can bring to life a sustainable future, the responsibility for the sistematic promotion and implementation of education for sustainable development and the need for implementation of sustainability topics in study programs. In the empirical part of paper analyzes results of a study conducted at the University of Rijeka on a sample of 1,347 students, of which are 850 first-year students, and 497 last-year students. The aim of this research was to examine the attitudes of students towards education for sustainable development. The given results of this research were compared with the results obtained in 2010. From the five hypotheses, there was accepted three, referring to the fact that there is a statistically significant difference in the attitudes of students towards education for sustainable development, judgments responsibility for the systematic promotion and implementation of education for sustainable development and interest in levels of study (undergraduate, graduate, proffesional studies, doctoral studies) in the field of sustainable development. As to the way of implementation of education for sustainable development, the students according to the results of 2010 are showing greater agreement with the statements: all univertisty teachers to the implementation of the program should include knowledge, values and skills for sustainable living in the community, in the courses that I listen/I listened to is not possible to process the theme of sustainable development due to the specific discipline, it is necessary to establish a special educational institution in which would be educated professionals and educators for sustainable development. Also, the students are according to the research obtained in 2010 showed a greater interest for a certain level of studies in the field of sustainable development. According to a study conducted in 2016, students perceive more responsibility among all these actors for systematically promotion and the implementation of education for sustainable development. In the other words, most of the students according to the results of 2010 and 2016 had insufficient knowledge on sustainable development, considers that the topics of sustainability are need to be implemented in early education and on the specific faculty sustainability topics are not necessary and important for a specific profession. Also, the biggest interest for inclusion in the field of sustainability in degree program are showing for human rights, food security, poverty and development, gender equality and water and air quality, and the lowest interest for sustainable transport, ecoengineering, active citizenship, environmental policy, maritime and transport in function of sustainable development, biochemistry, biomaterials, biorefinement and bioethics. |