Abstract | Ovaj završni rad ima tendenciju podsjetiti na sve rjeđe upotrebljavan koncept i termin kabareta, a sve kroz filmski opus, odnosno 'fiktivne' filmske kabarete jednog od najznačajnijih plesnih koreografa i revolucionarnog redatelja Boba Fossea. Svrha ovog rada jest na primjeru društvenih i vizualnih uzoraka iz ranog 20. stoljeća i kulturnih obrazaca Weimarske republike prikazati integralne vizualne i medijske strukture kroz Fosseove filmove kao pozornice složenih društvenih odnosa u kojoj tjelesnost, seksualnost i dekadencija igraju ulogu u potencijalnoj emancipaciji suvremenog gledatelja. Nakon što se radom upoznamo s konceptom i poviješću kabareta, sistematizirat će se odabrani elementi kabareta koji se pojavljuju i ponavljaju u Fosseovim filmovima, a koji su redom: Sweet Charity (1969.), Cabaret (1972.), Lenny (1974.), All That Jazz (1979.) i Star 80 (1983.). Elementi kabareta koji se analiziraju jesu: glazbena i plesna struktura i dijaloška integracija, životna snaga i duh, dekadentna strana ljudske prirode,
potreba za emancipacijom te ambijent, kostimografija i maska. Radi boljeg uvođenja u Fosseov stilski jezik, reći će se nešto o reprezentaciji tijela na filmu. Pred kraj izdvajaju se dva elementa kabareta koji su od posebne važnosti za Fosseovo stvaralaštvo, a riječ je o dekadentnoj strani ljudske prirode i potrebi za emancipacijom. Za potrebe ovog rada korištene su feminističke i queer teorije, studije iz umjetničkog područja muzikologije, teatrologije i filmologije, kao i razni, za ovaj rad relevantni povijesni izvori o kabaretu. |
Abstract (english) | This final work tends to remind us of the rarely used concept and term of cabaret, all through the film opus, that is, the 'fictitious' film cabarets of one of the most important dance choreographers and revolutionary directors, Bob Fosse. The purpose of this work is to use the example of visual patterns from the early 20th century and the cultural patterns of the Weimar Republic to show integral visual and media structures through Fosse's films as stages of complex social relations in which physicality, sexuality and decadence play a role in the potential emancipation of the contemporary viewer. After the work introduces us to the concept and history of cabaret, we will systematize selected elements of cabaret that appear and repeat in Fosse's films, which are in order: Sweet Charity (1969), Cabaret (1972), Lenny (1974), All That Jazz (1979) and Star 80 (1983). The elements of cabaret that are analyzed are: musical and dance structure and dialogic integration, vitality and spirit, the decadent side of human nature, the need for emancipation, and the ambiance, costumes and masks. For a better introduction to Fosse's stylistic language, something will be said about the representation of the body on film. Toward the end, two elements of cabaret stand out, which are of particular importance for Fosse's work, namely the decadent side of human nature and the need for emancipation. Feminist and queer theories, studies from the artistic field of musicology, theater and filmology, as well as various historical sources about cabaret, relevant for this work, were used for the purposes of this work. |