Abstract | Cilj ovog istraživanja bio je ispitati odnos motivacijske klime, ciljne orijentacije i emocionalne regulacije sportaša sa njihovim mentalnim zdravljem i dobrobiti. Istraživanju je pristupilo 434 sportaša, od kojih 201 žena i 233 muškarca, dobi između 14 i 70 godina (M = 24.21, SD = 10.29). Uzorak čini 91 bivši sportaš i 343 aktivna sportaša, dok je sportaša koji se bave ekipnim sportom bilo 292, a 142 sportaša se bavi individualnim sportom. Rezultati su pokazali kako su individualna ciljna orijentacija na zadatak i sportaševa percepcija motivacijske klime kao usmjerene na učenje, napredak i razvoj vještina pozitivno povezane. Također, ciljna orijentacija na rezultat pozitivno je povezana s percepcijom klime unutar tima kao orijentirane na izvedbu, rezultat i demonstraciju superiornih sposobnosti. Potvrđeni su već dobro znani rezultati kako sportaši kojima je motivacijska klima usmjerena na učenje, a ciljna orijentacija na zadatak, imaju značajno više sve aspekte dobrobiti u odnosu na sportaše kojima je motivacijska klima usmjerena na izvedbu, a ciljna orijentacija usmjerena na rezultat. Potvrđeno je kako je motivacijska klima usmjerena na učenje pozitivno povezana s ponovnom kognitivnom procjenom, pozitivnim emocijama, sa zadovoljstvom životom te svim aspektima mentalnog zdravlja. Motivacijska klima usmjerena na izvedbu pozitivno je povezana sa supresijom kao emocionalnom regulacijom, međutim nije dobivena značajna pozitivna povezanost s negativnim emocijama i lošijim mentalnim zdravljem. Ciljna orijentacija usmjerena na zadatak pozitivno je povezana s ponovnom kognitivnom procjenom kao strategijom emocionalne regulacije, pozitivnim emocijama, zadovoljstvom i psihološkim aspektom dobrobiti. S druge strane nije dobivena značajna povezanost s emocionalnom niti socijalnom dobrobiti, pri čemu kod emocionalne dobrobiti povezanost ide u pozitivnom smjeru dok kod socijalne ona ide u, neočekivanom, negativnom smjeru. Nadalje sukladno nalazima u literaturi potvrđeno je kako je ciljna orijentacija usmjerena na rezultat pozitivno povezana sa supresijom kao emocionalnom regulacijom, negativnim emocijama te negativno povezana s psihološkim aspektom dobrobiti. Dobiveni rezultati impliciraju važnost kompatibilnosti motivacijske klime i ciljne orijentacije i njihove povezanosti s mentalnim zdravljem te ističu važnost pozitivnog utjecaja motivacijske klime usmjerene na učenje te ciljne orijentacije na zadatak na dobrobit i njihovog promicanja. |
Abstract (english) | The aim of this research was to examine the relationship between motivational climate, goal orientation and emotional regulation of athletes with their mental health and well-being. The research was attended by 434 athletes, of whom 201 were women and 233 were men, aged between 14 and 70 (M = 24.21, SD = 10.29). The total sample consists of 91 former athletes and 343 active athletes, while there were 292 athletes engaged in team sports, and 142 athletes engaged in individual sports. The results showed that individual task goal orientation and the athlete's perception of the motivational climate as focused on learning, progress and skill development are positively related. Also, ego goal orientation is positively related to the perception of the climate within the team as oriented to performance, results and demonstration of superior abilities. The already well-known results have been confirmed that athletes whose motivational climate is focused on learning, and goal orientation is on the task, have significantly higher all aspects of well-being compared to athletes whose motivational climate is focused on performance, and goal orientation is focused on the result. It was confirmed that a motivational climate focused on learning is positively related to cognitive reappraisal, positive emotions, life satisfaction and all aspects of mental health. Ego-oriented motivational climate is positively related to suppression as emotional regulation, however, no significant positive relationship was obtained with negative emotions and poorer mental health. Task-oriented goal orientation is positively related to cognitive reappraisal as an emotional regulation strategy, positive emotions, satisfaction, and psychological aspects of well-being. On the other hand, no significant connection was obtained with emotional or social well-being, where the connection with emotional well-being goes in a positive direction, while with social well-being it goes in an unexpected, negative direction. Furthermore, in accordance with the findings in the literature, it was confirmed that the result-oriented goal orientation is positively related to suppression as emotional regulation, negative emotions, and negatively related to the psychological aspect of well-being. The obtained results imply the importance of the compatibility of motivational climate and goal orientation and their connection with mental health, and highlight the importance of the positive influence of motivational climate focused on learning and goal orientation on the task on well-being and their promotion. |