Title Stavovi studenata Sveučilišta u Rijeci spram koncepta, modela i izazova pri implementaciji sadržaja održivog razvoja u sveučilišne programe
Title (english) Students' Attitudes at the University of Rijeka regarding the Concept and Challenges in the Implementation of Sustainable Development in the University Programs
Author Nina Posavec
Mentor Nena Rončević (mentor)
Committee member Branko Rafajac (predsjednik povjerenstva)
Committee member Nena Rončević (član povjerenstva)
Committee member Jasminka Ledić (član povjerenstva)
Granter University of Rijeka Faculty of Humanities and Social Sciences (Department of Pedagogy) Rijeka
Defense date and country 2016-09-29, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Pedagogy
Abstract Koncept održivog razvoja počeo se razvijati 70ih godina prošlog stoljeća kada se uvidjelo da je dotadašnji način života dugoročno neodrživ pa su sve su češće postale rasprave o tome što je održivi razvoj i čime se bavi. Na skupu Svjetske komisije za okoliš 1987. nastala je definicija održivog razvoja koja govori da je održivi razvoj onaj razvoj koji uvažava potrebe današnjice bez da dovodi u pitanje potrebe budućih generacija, a ona se i danas u radovima uzima kao polazišna definicija održivog razvoja. Na svjetskoj razini održivi je razvoj prihvaćen kao jedini siguran put za budućnost te neizostavno pitanje u gotovo svim međunarodnim pregovorima i dogovorima. Cilj mu je osigurati kvalitetnije uvjete života na Zemlji za sve ljude, a da se pritom, u što manjoj mjeri, narušava okoliš te biljni i životinjski svijet. Točnije želi uskladiti istovremeni rast i pritom u što većoj mjeri očuvati okoliš. Prošle je godine u Parizu donesen program nazvan Program 2030 koji pretpostavlja 17 ciljeva održivog razvoja do 2030. godine. Neki od ciljeva su iskorjenjivanje siromaštva i gladi, korištenje obnovljivih izvora energije, osiguravanje ravnopravnosti, zdravstvene zaštite za sve, kvalitetnog obrazovanja Za postizanje takve, održive budućnosti, potrebno je koncept održivog razvoja implementirati u sustav odgoja i obrazovanja. Takvom obrazovanja svrha nije samo učenje činjenica već promjena u načinu razmišljanja, odnosu prema prirodi, ljudima, donošenju kvalitetnih rješenja te snalaženju u nepredvidljivim situacijama koje donosi današnji svijet. Obrazovanje je, stoga, važno započeti što ranije jer se stavovi i navike usvojene u ranom djetinjstvu češće zadržavaju i kasnije u životu. Osim s djecom važno ga je provoditi i s odraslima te možemo reći da je ono dio cjeloživotnog obrazovanja za održivi razvoj. Unutar njega podrazumijeva se i visokoškolsko obrazovanje. Povezivanjem visokoškolskog programa i koncepta održivog razvoja došlo bi do višestrukih pozitivnih učinaka, kako za studente tako i za čitavu zajednicu. Studenti su ti koji će kao visokoobrazovani ljudi imati mogućnost utjecati na velik broj ljudi i prenositi im znanja koja su sami stekli. Upravo je uloga visokoškolskog obrazovanja u promicanju ideje održivog razvoja bila polazište za provođenje ovog istraživanja. Ispitivali su se stavovi studenata i studentica Sveučilišta u Rijeci o održivom razvoju. U istraživanju je sudjelovalo 1347 studenata/ica prvih i završnih godina sa svih fakulteta Sveučilišta u Rijeci. Fakulteti su bili podijeljeni u četiri znanstvena područja; društveno-humanističko i umjetničko, tehničko i biotehničko, biomedicinsko i zdravstveno te prirodno područje, a prva i Završne godina su izabrane kako bi se vidjelo postoji li razlika u stavovima studenata koji su na početku i onih koji su na kraju studija. Istraživanje je provedeno u ljetnom semestru akademske godine 2015/2016. Istraživalo se što studente asocira na održivi razvoj, što smatraju da je važno kako bi ideja potpuno zaživjela, što misle o implementaciji tema održivog razvoja u obrazovanje te koliko su sami zainteresirani za obrazovanje za održivi razvoj. Pokazalo se da su studenti generalno zainteresirani za pitanja održivog razvoja, otprilike znaju za što se zalaže, no nemaju ideje kako ga provoditi i implementirati. Kod uvođenje tema održivog razvoja u studijske programe vide mnoge prepreke, iako bi o njima voljeli slušati na fakultetu. Za studij održivog razvoja najviše su zainteresirani na diplomskoj razini. U stavovima prema određenim pitanjima pokazale su se razlike prema spolu, znanstvenom području studiranja te godini studija. Dobiveni rezultati mogu se koristiti kao polazište kod budućih donositelja odluka i onih koji će u budućnosti inovirati i dopunjavati studijske programe i kurikulume.
Abstract (english) The concept of sustainable development started evolving in the 1970s when it became apparent that lifestyles led so far cannot be sustained in the long run. It inevitably led to debates on the topic of sustainable development and its goals. World Commission on Environment and Development in 1987 coined the term sustainable development and defined it as being the development which takes current needs into consideration without endangering needs of future generations. Its goal is to assure a better quality of life on Earth for all, without unnecessarily disturbing flora and fauna. More precisely, the concept of sustainable development is based on the assumption that growth and natural environment can exist simultaneously.Countries have agreed on a document named Agenda 2030 last year in Paris which bears 17 goals of sustainable development that should be put into practice by 2030. Some of the goals include poverty and hunger eradication, using renewable energy resources, enabling equality, free health care and better educational practices etc. To achieve this vision of sustainable development, it is crucial to implement these practices in todays classrooms. The goal of such education would not be sole memorization of facts. Instead, it would rely more on different perspectives, broadening students views, developing a relationship with nature and managing the unpredictable. It is important to implement an education on sustainable development as early as possible to ensure the durability of the habits learned in school. It is necessary to educate not only the children, but also the adults through the notion of higher education and lifelong learning for sustainable development. Linking higher education and the concept of sustainable development would lead to numerous positive outcomes, both for students and for the entire community. After all, students are the ones that will have the opportunity to affect a great number of people by spreading their knowledge about sustainable development.The role of higher education in promoting the idea of sustainable development was the starting point of this research paper. Students views on sustainable development were examined in this research paper. The 1347 participants were students of first and final years at the University of Rijeka. These years were chosen for the purpose of differentiating between the students views on the beginning and on the end of their higher education. The faculties were separated into four branches of science: social sciences, humanities and arts, technical56and biotechnical, biomedical sciences and healthcare, and natural sciences. The research was conducted during the summer semester of the 2015/2016 academic year. Students were questioned on their opinions on sustainable development to evaluate how much they know about it, what is their stance on implementing sustainable development into regular education and what needs to be done to live a sustainable life. The results showed that students are generally interested in sustainable development, have some knowledge about its constituents but have no idea how to use sustainable development in real life. When asked about their views on implementing college courses on sustainable development, students had generally positive opinions but were aware of some obstacles. More specifically, they were interested in the courses on the Masters level. Also, there were visible differences between sexes, branches of science and year of study on some questions. The results that were derived from the research can be used as a future starting point for additions to college programs and curriculums.
Keywords
održivi razvoj
kvaliteta života
Zemlja
Program 2030
cjeloživotno obrazovanje
studijski programi
kurikulum
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:186:892556
Study programme Title: Pedagogy (double major) Study programme type: university Study level: graduate Academic / professional title: magistar/magistra pedagogije (magistar/magistra pedagogije)
Study programme Title: Croatian Language and Literature (double major); specializations in: Teaching Track, General Track Course: Teaching Track Study programme type: university Study level: graduate Academic / professional title: magistar/magistra hrvatskog jezika i književnosti (magistar/magistra hrvatskog jezika i književnosti)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2017-01-31 09:08:39