Abstract | Uloga znanosti i istraživanja u gospodarskom i društvenom razvoju prepoznata je na razini javnog mnijenja, akademske rasprave te policy i strateških dokumenata u kontekstu EU i Republike Hrvatske. Važnost razvoja istraživanja prepoznata je i na razini domaćih sveučilišta, te je kao jedan od ciljeva implementirana u Strategiju razvoja Sveučilišta u Rijeci 2014-2020. Studenti kao aktivni dionici visokog obrazovanja i velik dio njegovog ljudskog kapitala trebaju biti uključeni u znanstveno-istraživačku djelatnost Sveučilišta. Istraživačka kultura na sveučilištu temelj je znanstveno-istraživačkog rada. Idealna istraživačka kultura je ona gdje znanstveno-istraživački rad prožima poučavanje kroz korištenje spoznaja u nastavi i aktivno uključivanje studenata u znanstveno-istraživačke aktivnosti. Policy i strateški dokumenti te normativni akti temelj su upravljanja i vođenja u istraživaĉkoj kulturi, a u slučaju Sveuĉilišta u Rijeci najvažnija je Strategija Sveučilišta u Rijeci 2014-2020 temeljena na Europa 2020 i Strategiji obrazovanja, znanosti i tehnologije RH. Ljudski resursi, kao skupina čimbenika razvoja istraživaĉke kulture, podrazumijevaju razvoj studenata u buduće istraživačko osoblje. U tom je kontekstu ključno povezati obrazovni i znanstveno-istraživački rad, odnosno nastavu i istraživanje (research-teaching nexus). Pri povezivanju poučavanja i istraživanja, studenti mogu biti aktivni ili pasivni sudionici, a fokus može biti usmjeren na proces i/ili na rezultate istraživanja. Recentna istraživanja pokazuju pozitivne stavove studenata spram prakse povezivanja nastave i istraživanja. Iako svjesni određenih izazova, studenti percipiraju više prednosti nego nedostataka. Najviše prednosti u kontekstu pozitivnih ishoda percipiraju kod aktivnog sudjelovanja u znanstveno-istraživaĉkom radu. U ovom slučaju se znanstveno-istraživački rad studenata odnosi na istraživačke aktivnosti prema metodologiji struke, produciranje pisanog izvještaja i prezentaciju rezultata, gdje primarni cilj nije produciranje novih spoznaja već proces učenja, usvajanja kompetencija i poticanja studenata na nastavak obrazovanja i znanstveno-istraživački rad. Tri su ključna argumenta za uključivanje studenata u znanstveno-istraživački rad: (I) podizanje kvalitete sveučilišta u kontekstu razvoja studenata, struke i odgovaranja na potrebe tržišta rada, (II) poticanje na nastavak obrazovanja i znanstveno-istraživački rad i (III) razvijanje svjesnosti o korisnosti rezultata i prakse znanosti i istraživanja u budućoj karijeri bez obzira na daljnje obrazovanje.Sukladno važnosti studentskog znanstveno-istraživačkog rada i nedostatku istraživanja u hrvatskom kontekstu, provedeno je istraživanje u dva dijela čije temeljno pitanje jest kakve percepcije, stavove i iskustva imaju studenti završnih godina diplomskog ili integriranog studija Sveučilišta u Rijeci prema znanstveno-istraživačkom radu i koliko su oni u skladu s proklamiranim ciljevima i očekivanim ishodima Strategije razvoja Sveučilišta u Rijeci 2014-2020? Prvi dio odnosio se na kvalitativnu analizu dokumenata koji ujedno određuju policy i strateški kontekst razvoja znanstveno-istraživačke djelatnosti na Sveučilištu u Rijeci. Ustanovljeno je da je u dokumentima Magna Charta Universitatum, Europa 2020, Strategija obrazovanja, znanosti i tehnologije, Plan razvoja istraživačke i inovacijske infrastrukture u RH te Strategija razvoja Sveučilišta u Rijeci 20140-2020 naglašena važnost povezivanja nastave i istraživanja, ali je aktivna uloga studenata u znanstveno-istraživačkom radu istaknuta samo u posljednja tri. Rezultati anketnog istraživanja s uzorkom od 105 studenata završnih godina Sveučilišta u Rijeci pokazuju da studenti većinom pozitivno percipiraju utjecaj znanstveno-istraživačkog rada profesora na njihovo učenje i studiranje te da imaju pozitivan stav prema povezivanju nastave i istraživanja. Ipak, nešto više od polovice ispitanika (51,4%) nije imalo nikakvo aktivno znanstveno-istraživačko iskustvo tijekom studija. Ispitanici koji su bili aktivno uključeni kao čimbenik motivacije najviše ističu želja za iskustvom u znanstveno-istraživačkom radu zbog njega samog te upoznavanje s fazama provedbe znanstvenog istraživanja kao ishod iskustva. Ispitanici koji nisu imali aktivno znanstveno-istraživačko iskustvo najviše ističu nedostatak prilike kao razlog, te osiguranu mentorsku podršku kao najjači čimbenik koji bi ih motivirao za uključivanje. Preporuča se daljnje istraživanje studentskog znanstveno-istraživačkog rada na Sveučilištu kao i nadopunjavanje Strategije metodama i alatima za stvaranje znanstveno-istraživačkih prilika za studente te za poticanje na uključivanje. |
Abstract (english) | The role of science and research in social and economic development has been publicly and academically recognized in EU and national context. Research development has also been recognized at national university level and implemented as one of the goals in University Of Rijeka Development Strategy 2014-2020 (Strategija razvoja Sveučilišta u Rijeci 2014-2020).As active stakeholders in higher education and a significant part of its human capital, students should be included in university research. University research culture is the foundation of its scientific and research work. Ideal research culture is the one where research permeats teaching through utilizing acquired knowledge and engaging students in research. Policy and strategic documents are the basis of management and leadership in research culture. In case of University of Rijeka the most important ones are University Of Rijeka Development Strategy 2014-202 (Strategija Sveučilišta u Rijeci 2014-202) based on Europe 2020 and Republic of Croatia Education, Science and Technology Strategy (Strategija obrazovanja, znanosti i tehnologije RH). Human resources imply developing students in future research staffas a group of factors in research culture development. In that context research-teaching nexus is crucial. In that practice students can be actively or passively involved and the focus can be on the research process or results. Although there are some disadvantages, recent research shows that students percieve more benefits of the research-teaching nexus. Students report most benefits from active research engagament. Student research work refers to methodologically appropriate research activities, producing a written report and presenting results. The primary goal is not results and knowledge productions, but learning process, acquiring competencies and encouraging students to continue their education and research. There are three core arguments in favor of student research work: (I) raising university quality in the context of student and profession development, as well as responding to labour market needs, (II) encouraging students to continue their education and research and (III) raising awareness about benefits of research in future career regardless of continuing education.Considering the importance of student research work and lack of research on the topic in Croatia, research in two parts has been conducted. The main question is what perceptions, attitudes and experiences do final year students have on research and are those in accordance with goals of Strategija Sveučilišta u Rijeci. The first part was qualitative documents analysis where it was discovered that Magna Charta Universitatum, Europe 2020, Strategija obrazovanja, znanosti i tehnologije, Plan razvoja istraživačke i inovacijske infrastrukture u RH andStrategija razvoja Sveučilišta u Rijeci 20140-2020 emphasize the importance of research-teaching nexus. But, only the last three stress active student role in research. Survey results with a sample of 105 final year students show that students percieve the influence of research-nexus on their learning mostly in a positive fashion and that they have a positive attitude towards it. Still, 51,4% (54) of students have never had a research experience. Those who were engaged in research report intrinsic motivation for learning and research experience as key motivational factor. The main benefits reported are learning about research process. Those who weren't engaged in research stress the lack of opportunity as their reason. Future research on student research and developing strategic tools for their encouragement is recomended. |