Naslov Ranosrednjovjekovna skulptura na području Velike Britanije i odnos s primjenjenom umjetnosti
Naslov (engleski) Early Medieval Sculpture in Great Britain and Its Relation to Applied Arts
Autor Sofija Žagar
Mentor Marina Vicelja-Matijašić (mentor)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Filozofski fakultet (Odsjek za povijest umjetnosti) Rijeka
Datum i država obrane 2020-09-16, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Povijest umjetnosti
Sažetak Tema ovoga završnoga rada jest ranosrednjovjekovna skulptura i primijenjena umjetnost na prostoru Velike Britanije, s naglaskom na područje današnje Engleske. Ranosrednjovjekovna umjetnost na području Engleske uvelike se razlikuje od one na našem prostoru, zbog potpuno drugačijih povijesnih okolnosti, religija i kultura koje su ondje bile prisutne još od samih začetaka ljudske civilizacije, te su me upravo ti razlozi naveli da se upustim u istraživanje teme koja je na nastavi bila manje zastupljena.
Rad započinje pregledom posebnosti anglosaksonske umjetnosti te obrazloženjem zašto je ona nerijetko problematična tema za povjesničare umjetnosti. Nakon uvoda u radu se ukratko kronološki prikazuje povijesni kontekst, bez kojega je interpretacija i analiza umjetničkih djela nemoguća, počevši od keltskog i rimskog doba, pa sve do dolaska Normana u 11. stoljeću. U istom se poglavlju raspravlja i o izvorima za proučavanje povijesti Velike Britanije, kao i razmatranje samog značenja pridjeva ''anglosaksonski'' te na što se on točno odnosi. Nakon postavljanja temelja i povijesnoga kontekst, u radu se razrađuje općeniti značaj ranosrednjovjekovne umjetnosti na području Velike Britanije uključujući sve tadašnje umjetničke i kulturološke izražaje, kao što su, osim same skulpture i primijenjene umjetnosti, i izrazito važni iluminirani rukopisi i arhitektura. Također, isto se poglavlje fokusira i na prožimanje kršćanstva i poganstva, a pozornost je usmjerena i prema drugim Velikoj Britaniji bliskim kulturama, bilo da je s njima bila u susjednom dodiru, ili pod njihovom vlasti. Posebno se razrađuje i tema samostojeće skulpture s analognim ikonografskim primjerima na primijenjenoj umjetnosti, koja je nastala istovremeno. To se poglavlje osvrće i na funkciju samih skulptura, na njihovu važnost u srednjovjekovnom društvu te na njihove formalne značajke. Spominje se i opozicija između sakralnoga i profanoga. Naglasak je na motivima koji se ustaljeno prožimaju na primjerima, kao i na problematici atribucije. Nakon razrade važnosti primjera samostojeće rad se fokusira na skulpturu koja je vezana za arhitekturu (primarno crkvene građevine), također s naglaskom na ikonografiji i dekorativnim motivima, naročito uzimajući primjere kapitela i crkvenih portala. Isto poglavlje kronološki razrađuje promjene kroz koje je skulptura prošla zbog dodira s kulturama raznih naroda. Zaključak rada razrađuje važnost motiva i općenito ranosrednjovjekovnih arheoloških nalaza u današnjoj kulturnoj baštini Engleske, kao i probleme koji se pojavljaju pri istraživanju (posebice atribuciji).
Sažetak (engleski) This final thesis elaborates on the manifestations of early medieval sculpture and applied arts spread on the area of Great Britain with specific emphasis on English territory. Due to the completely different historical circumstances, cultural and religional implications reaching back to inceptions of earliest instances of civilisation, early medieval art in England sharply differs from the contemporary instances on Croatian territory. Thereby, in my thesis, I decided to focus on artistic developments that had a somewhat minor role within the mandatory course. The pure interpretation of this subject as well as the historical context is preceeded by a brief overview on the uniqueness and specifity of Anglo-Saxon art, and on the issue why it frequently causes a great hardship for art historians. A brief chronological overview of historical context related to medieval England (starting from the Celtic era reaching to Norman invasions in 11th century), which is crucial for the interpretation and analysis for sculpture and artworks in general, follows the introductory chapter. The chapter is followed by a brief survey on the Anglo-Saxon historical sources and the analysis of the term ''Anglo-Saxon'' and what it refers to. After setting the basis for further examinations and providing a historical context, the ensuing chapter tackles the issue of the significance of early medieval art on the area of Great Britain (including all the manifestations of visual arts and culture such as sculpture, applied arts, architecture and illuminated manuscripts) and its significance. The thesis also elaborates on merging of Christian and Pagan motifs, as well as on implications of other cultures that were in contact with Britain, or, moreover, undertook invasions over Britain. The subject of self-standing individual sculptures with parallel iconographic or decorative instances on contemporary applied arts is elaborated on in succeeding chapter. The next section, briefly scrutinizes the mere funciton of sculptures, their importance in medieval society and their formal features. The chapter also tackles the issue of opposition between sacral and profane features. The emphasis is put on recurrent motifs occuring on mentioned examples as well as on the problem of attribution. After pointing out the importance of self-standing sculputre, the final thesis focuses on the architectural sculpture referring to churches, also with a specific emphasis on iconography and decorative motifs. The examples refer to capitals and portals. The same chapter also discusses the changes that the Anglo-Saxon sculpture underwent due to the contact with diverse cultures. At the end of the thesis, a brief conclusion elaborates on the particular devices of datation and attribution (and problems that occur along with it), influence that Anglo-Saxon exerted on nearby cultures and the preservation of English cultural heritage.
Ključne riječi
rani srednji vijek
rano kršćanstvo
skulptura
primijenjena umjetnost
poganstvo
arhitektura
anglosaksonska umjetnost
ikonografija
dekoracija
crkvena plastika
Normani
Engleska
Velika Britanija
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:186:992221
Studijski program Naziv: Povijest umjetnosti (dvopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) povijesti umjetnosti (univ. bacc. hist. art.)
Studijski program Naziv: Engleski jezik i književnost (dvopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) engleskoga jezika i književnosti (univ. bacc. philol. angl.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-01-28 11:09:28