Naslov Zašto je indirektan pristup odgoju učinkovitiji od direktnog pristupa odgoju?
Naslov (engleski) Why is an Indirect Approach to Education more Effective than a Direct Approach to Education?
Autor Sara Struja
Mentor Aleksandra Golubović (mentor)
Član povjerenstva Iris Vidmar Jovanović (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Aleksandra Golubović (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ivan Cerovac (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Filozofski fakultet (Odsjek za filozofiju) Rijeka
Datum i država obrane 2023-09-21, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Filozofija
Sažetak Odgoj je početna stanica svakog pojedinca, a definira se kao proces prenošenja
vrijednosti s roditelja na dijete te razvijanje i oblikovanje djeteta. Iako možda mnogo ljudi
odgoj povezuje samo s roditeljima, on se uvelike odvija i u vrtićima, školama i fakultetima.
Zbog kompleksnosti i važnosti samog odgoja roditelji, ali i nastavnici često se nalaze u
nedoumici što i kako učiniti, a ono što najviše komplicira stvari jest to što je svako dijete
različito, stoga je potrebno primjenjivati razne odgojne komponente i pristupe koji se „biraju“
ovisno o djetetu i njegovim potrebama.
Obzirom da današnjim društvom, nažalost, vladaju mediji i društvene mreže, djeca sve
više vremena provode na istima gdje vide kako ono lijepo i poučno, tako i ono manje lijepo,
čak monstruozno. Zbog svega navedenog potrebno je „ažurirati“ odgoj i pristup odgoju kako
bismo išli u korak s razvojem društva. Budući da sam i sama majka petogodišnjeg sina vidim
kako često gleda ponašanja likova iz slikovnica koje čitamo ili crtića koje gledamo, pa ako vidi
da je neko ponašanje dovelo do negativnih posljedica odmah zaključuje kako je to loše te se
tako ne smije ponašati.
Utjecaj likova i poticanje razvoja kritičkog mišljenja bio mi je poticaj za ovaj rad čiji je
cilj pokazati kako je indirektan pristup često učinkovitiji od direktnog pristupa. Kako bih to i
dokazala, provela sam jedno istraživanje s mojim sinom i slikovnicom braće Grimm
„Crvenkapica“ te filozofskom slikovnicom Ćurka i Škerbića, „Filozofija – ma što pak je to?“.
Također, kako se ne bismo zaustavili samo na predškolskom uzrastu, prikazala sam i primjere
koji se tiču većinom osnovnoškolaca i opasnostima TikToka te gimnazijski primjer moralne
dileme hitni trakt. Vodeći se primjerima i indirektnim pristupom, završna misao pripada Philipu
Kitcheru koji nam daje alat za sve odgojne nedoumice, a taj alat je obrazovanje.
Sažetak (engleski) Education is the starting point of every individual, and it is defined as the process of
transferring values from parent to child and as the development and shaping of the child.
Although people may associate education only with parents, it also takes place in kindergartens,
schools, and colleges. Due to the complexity and importance of education itself, parents and
teachers are often confused about what or how to do and what complicates things the most is
that every child is different. Therefore, it is necessary to apply various educational components
and approaches that are „chosen“, depending on a child and his needs.
Given that society today is, unfortunately, ruled by the media and social networks,
children spend increased amount of time on it and there they see both the good and instructive
as well as the less good, even monstrous. Because of all of the above, it is necessary to „update“
education and the approach to education in order to keep up with the development of society.
Since I am the mother of a five-year-old son, I see how he often looks at the behavior of the
characters from the picture books we read or the cartoons we watch, so if he sees that some
behavior has led to negative consequences, he immediately concludes that it is bad and that he
should not behave that way.
The influence of the characters and the encouragement of the development of critical
thinking was my incentive for this thesis, the aim of which is to show how an indirect approach
is often more effective than a direct approach. In order to prove this, I conducted a research
with my son and the picture book of the Grimm brothers „Little Red Riding Hood“ and the
philosophical picture book of Ćurko and Škerbić, „Philosophy – what is that?“. Also, so that
we do not stop at the preschool age, I also presented examples that concern most elementary
school students and the dangers of TikTok, and high school example of a moral dilemma, the
emergency tract. Guided by examples and an indirect approach, the final thought belongs to
Philip Kitcher who gives us a tool for all educational doubts and that tool is education.
Ključne riječi
odgoj
obrazovanje
moral
kritičko mišljenje
indirektan pristup
slikovnica
moralna dilema
društvene mreže
Ključne riječi (engleski)
education
moral
critical thinking
indirect approach
picture book
moral dilemma
social media
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:186:964793
Studijski program Naziv: Filozofija (dvopredmetni); smjerovi: Opći, Nastavnički Smjer: Nastavnički Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a magistar/magistra edukacije filozofije (univ. mag. educ. phil.)
Studijski program Naziv: Hrvatski jezik i književnost (dvopredmetni); smjerovi: Nastavnički, Opći kroatistički Smjer: Nastavnički Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a magistar/magistra edukacije hrvatskog jezika i književnosti (univ. mag. educ. philol. croat.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2023-12-12 10:31:28