Naslov Subjektivna dobrobit adolescenata: uloga osobnog i roditeljskog emocionalnog stila
Naslov (engleski) Adolescent Subjective Well-being: the Role of Personal and Parental Emotional Style
Autor Kiara Baričević
Mentor Tamara Martinac Dorčić (mentor)
Član povjerenstva Sanja Smojver-Ažić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Tamara Martinac Dorčić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Petra Anić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Filozofski fakultet (Odsjek za psihologiju) Rijeka
Datum i država obrane 2023-12-18, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija
Sažetak Prema teoretskom modelu emocionalnih stilova, poteklom iz neuroznanstvenih istraživanja,
šest je dimenzija emocionalnog života: Održavanje pozitivnih emocija, Otpornost, Socijalna
intuicija, Samosvjesnost, Osjetljivost na kontekst i Pažnja te svi zajedno čine mjeru Zdrave
emocionalnosti. Cilj ovog istraživanja bio je ispitati spolne razlike u emocionalnim stilovima
adolescenata kao i odnose emocionalnih stilova roditelja, emocionalnih stilova adolescenata te
indikatora subjektivne dobrobiti adolescenata. Isto tako, cilj je bio ispitati i doprinose
emocionalnih stilova adolescenata indikatorima njihove subjektivne dobrobiti, uz kontrolu
spola i dobi. Ispitani su i medijacijski efekti emocionalnih stilova adolescenata u odnosu istih
emocionalnih stilova roditelja i indikatora subjektivne dobrobiti adolescenata. U ovom je
istraživanju sudjelovalo ukupno 269 učenika strukovnih srednjih škola, gimnazije, osnovne
škole te studenata u dobi od 14 do 19 godina kao i 63 roditelja u dobi od 35 do 60 godina, a
svaki je roditelj bio uparen sa svojim djetetom. Prilikom ispitivanja na uzorku adolescenata
primjenjeni su Upitnik emocionalnog stila (ESQ), Skala pozitivnog i negativnog afekta
(PANAS), Skala socijalne i emocionalne usamljenosti (SELSA) te Skala zadovoljstva životom,
a na uzorku roditelja primijenjen je Upitnik emocionalnog stila. Rezultati istraživanja
pokazuju da djevojke postižu niže rezultate na dimenzijama emocionalnih stilova u usporedbi
s mladićima. Dobivene su značajne povezanosti gotovo svih emocionalnih stilova roditelja sa
Zdravom emocionalnošću adolescenata kao i povezanosti osobne i roditeljske Pažnje te
osobne i roditeljske Zdrave emocionalnosti. Većina indikatora subjektivne dobrobiti pokazala
se značajno povezanima sa svim emocionalnim stilovima adolescenata kao i s većinom
roditeljskih emocionalnih stilova. Emocionalni su stilovi adolescenata doprinijeli svim
indikatorima subjektivne dobrobiti. Statistički značajan medijacijski efekt dobiven je samo za
Zdravu emocionalnost adolescenata u odnosu Zdrave emocionalnosti roditelja i Pozitivnog
afekta adolescenata što je u skladu s očekivanjima i prijašnjim spoznajama. Rezultati
istraživanja pružaju implikacije za rad na odnosima roditelja i djece adolescentne dobi,
edukacije roditelja o zdravom emocionalnom funkcioniranju te rad s adolescenticama po
pitanju emocionalnog zdravlja.
Sažetak (engleski) According to the theoretical model of emotional styles derived from neuroscientific studies,
there are six dimensions of emotional life: Outlook, Resilience, Social intuition, Selfawareness, Sensitivity to context and Attention while the integrative measure of emotional
functioning is Healthy emotionality. The aim of this research was to examine gender
differences in the emotional styles of adolescents as well as the relations between emotional
styles of parents and adolescents and indicators of subjective well-being of adolescents.
Likewise, the goal was to examine the contributions of adolescents' emotional styles to
indicators of their subjective well-being, while controlling for gender and age. Mediation
effects of emotional styles of adolescents in relation to the same emotional styles of parents
and indicators of subjective well-being of adolescents were also examined. A total of 269
highschool and elementary school pupils aged 14 to 19 and 63 parents aged 35 to 60
participated in this research. Each parent was paired with their child. When examining a
sample of adolescents, Emotional Style Questionnaire (ESQ), Positive and Negative Affect
Schedule (PANAS), The Social and Emotional Loneliness Scale (SELSA) and the Life
Satisfaction Scale were applied, while just the Emotional Style Questionnare was applied to
parents. The results of the research show girls score lower on the dimensions of emotional
styles compared to boys. Also, research showed significant correlations between almost all
emotional styles of parents and Healthy emotionality of adolescents, as well as the
correlations between parental and adolescent's Attention and parental and adolescent's Healthy
emotionality. Most indicators of subjective well-being of adolescents were found to be
significantly correlated to all adolescent's emotional styles as well as to most parental
emotional styles. Emotional styles of adolescents contributed to all indicators of subjective
well-being. A statistically significant mediation effect was obtained only for adolescent's
Healthy emotionality in the relation between parental Healthy emotionality and adolescent's
Positive affect, which is in line with expectations and literature. The results of this research
provide implications for working on relationships between parents and adolescent children,
educating parents on healthy emotional functioning and working with adolescent girls on the
issue of emotional functioning.
Ključne riječi
emocionalni stilovi
roditelji
adolescenti
subjektivna dobrobit
Ključne riječi (engleski)
emotional styles
parents
adolescents
subjective well-being
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:186:167214
Studijski program Naziv: Psihologija (jednopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a magistar/magistra psihologije (univ. mag. psych.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2023-12-27 09:21:30