Sažetak | Kritička medijska pismenost nameće se prijeko potrebnom za život u suvremenom medijskom okruženju. Ona obuhvaća vještine kritičkog mišljenja u kontekstu medijske pismenosti, odnosno analizu i vrednovanje medijskih sadržaja. U poticanju kritičke medijske pismenosti djece roditelji imaju važnu ulogu izvan formalnog odgojno-obrazovnog okruženja, a strategija aktivnog roditeljskog posredovanja smatra se ključnom. Njihova uloga odnosi se na to da bi tijekom razgovora trebali poticati djecu na poznavanje funkcija, prednosti i rizika korištenja medija, vrsta i karakteristika medijskih sadržaja, na analizu i vrednovanje njihova autorstva, obilježja prikazanih informacija, namjere autora, ciljane skupine i korištenih kreativnih tehnika te na razvoj svijesti o doživljaju, negativnom učinku i mogućnostima odnosa prema medijskim sadržajima. Rezultati prijašnjih istraživanja na međunarodnoj i nacionalnoj razini donose djelomičan uvid u roditeljsku praksu poticanja kritičke medijske pismenosti djece. Slijedom toga, ovaj diplomski rad za cilj je imao ispitati kako se u praksi ostvaruje uloga roditelja u poticanju kritičke medijske pismenosti njihove djece koja su učenici 7. i 8. razreda osnovne škole. U provedenom empirijskom istraživanju sudjelovalo je 74 roditelja učenika 7. i 8. razreda iz četiriju matičnih osnovnih škola na području Istarske županije. U svrhu prikupljanja podataka primijenjena je metoda mrežnog anketiranja. Korišten je konstruirani anketni upitnik “Uloga roditelja u poticanju kritičke medijske pismenosti djece”. Obrada podataka vršila se putem alata za statistička istraživanja LimeSurvey i statističkog programa JASP (eng. Jeffrey’s Amazing Statistics Program). Pri obradi podataka koristili su se postupci deskriptivne i inferencijalne statistike. Provedenim istraživanjem doprinijelo se području istraživanja kritičke medijske pismenosti. Istraživanjem se pružao preliminaran uvid u roditeljsku praksu poticanja kritičke medijske pismenosti djece koja su učenici 7. i 8. razreda osnovne škole. U radu je, na temelju dobivenih rezultata, uz brojne primjere dobre roditeljske prakse istaknut i prostor za njezino unapređenje. Dobiveni rezultati nisu u skladu s dvije postavljene hipoteze istraživanja. Ispitani roditelji neovisno o svojoj dobi i stupnju obrazovanja podjednako potiču kritičku medijsku pismenost njihove djece (p>0.01). Ograničenja istraživanja apeliraju na potrebu provođenja budućih istraživanja u području kritičke medijske pismenosti. |
Sažetak (engleski) | Critical media literacy is very necessary for life in the modern media environment. It includes critical thinking skills in the context of media literacy, that is, analysis and evaluation of media content. In encouraging children's critical media literacy, parents have an important role outside of the formal educational environment, and the strategy of active parental mediation is considered crucial. Their role refers to the fact that during the conversation they should encourage children to know the functions, advantages and risks of media use, types and characteristics of media content, to analyze and evaluate their authors, the characteristics of the information presented, the author's intentions, the target group and the creative techniques used, and to develop awareness of experience, negative effect and possible relation toward media contents. The results of previous research at the international and national level provide partial insight into the parental practice of encouraging children's critical media literacy. Consequently, the aim of this thesis was to examine how the parent's role in encouraging critical media literacy of their children, who are students of the 7th and 8th grade of primary school, is realized in practice. 74 parents of 7th and 8th grade students from four native elementary schools in the Istrian region participated in the conducted empirical research. For the purpose of gathering data, the online survey method was applied and the constructed questionnaire "Parent's role in encouraging critical media literacy of children" was used. Data processing was done using the statistical research tool LimeSurvey and the statistical program JASP (eng. Jeffrey's Amazing Statistics Program). Procedures of descriptive and inferential statistics were use in data processing. The conducted research contributed to the field of research on critical media literacy. The research provided a preliminary insight into the parental practice of encouraging critical media literacy in children, who are students in the 7th and 8th grades of the elementary school. Based on the obtained results, along with numerous examples of good parenting practice, the room for its improvement is also highligted. The research results are not in accordance with the two set resarch hypotheses. Regardless of their age and level of education, the surveyed parents equally encourage critical media literacy in their children (p>0.01). The limitations of the research appeal to the need for future research in the field of critical media literacy. |